Stop met stressen

Een tandje terug

Er komt niets meer uit uw handen. Al maanden gaat u leven aan u voorbij als een hogesnelheidstrein. U voelt zich ongelukkig. U heeft hoofdpijn en bent prikkelbaar. U bent gestresst. Tijd voor een rood sein. Blijf uw stress de baas met deze tips.

Tijdens uw leven zijn er veel gebeurtenissen die stress kunnen geven. De dood van een geliefde. Een echtscheiding of ontslag. Maar het meest voorkomend is stress door een hoge werkdruk. Heeft u het idee dat u stress heeft? Neem uw klachten serieus en doe er iets aan.

  • Plan vrije tijd. Zoek niet naar een eenzaam uurtje in uw agenda maar plan van te voren een vrij moment in. Dat moment is voor u en niet om uw belastingformulieren in te vullen. Spreek af met anderen, dan kunt u ook niet zo gemakkelijk afzeggen.
  • Hou op met 'moeten'. Het lijkt alsof iedereen zoveel van u verwacht. Dat alles mis gaat als u niets doet. Bedenk dat u niet onmisbaar bent. Vaak zijn het niet de anderen waarvan u zoveel moet. Meestal moet u zoveel van uzelf. U hoeft niet perfect te zijn. Pas uw doelen aan, zodat ze haalbaar zijn.
  • Eet gezond en sport. Stress maakt u moe, logisch dat u het liefst met een pizza op de bank ploft. Op dat moment lijkt dat verwennerij, maar op de lange termijn geeft u stress meer kans. Zorg dat u gezond blijft, dan kan uw geest en lichaam beter tegen spanning. Van bewegen krijgt u meer energie en het werkt ook nog eens stressverlagend.
  • Geen koffie, sigaretten, alcohol en slaapmiddelen. Het zijn populaire middeltjes om u minder gestresst te voelen. Maar jammer genoeg werken ze niet. Uiteindelijk zorgen stoffen als nicotine en cafeïne in tabak en koffie er voor dat uw lichaam nog meer spanning voelt. Alcohol en slaapmiddelen helpen u inslapen, maar u krijgt minder gezonde slaap. Terwijl u dit nodig hebt om alle indrukken van de dag te verwerken.
  • Schrap activiteiten. Heeft u het echt te druk? Kijk eens objectief naar al uw bezigheden. Kunt u niet wat schrappen? U bent niet overal verantwoordelijk voor. Denk niet dat u zwak bent, als u besluit minder te gaan werken. Bedenk dat uw baas meer heeft aan een werknemer die een normale hoeveelheid werk verzet, dan één die thuis zit met een burn-out.
  • Praat met anderen. Blijf niet alleen zitten met uw problemen. Op uw werk kunt u uw baas of collega's duidelijk maken dat u teveel werk heeft liggen. Of dat het te chaotisch is. Grote kans dat ze niet eens hebben gemerkt dat uw werk u overspoelt.
  • Zeg 'Nee'. Kies ook eens voor uzelf. Stel grenzen aan wat u wel en niet wilt doen. Het is heel frustrerend als andere mensen uw leven bepalen. Zeg niet meteen 'ja' als iemand iets van u wil, waar u eigenlijk geen zin in heeft. Vraag tenminste bedenktijd, dat maakt het makkelijker om af te zeggen.
  • Maak een planning. Begin de dag met een takenlijstje. Schrijf hier op wat u die dag moet doen. Het geeft u overzicht en houvast. U kan ook aan het einde van een werkdag alvast een lijstje voor de volgende dag maken. Dat helpt u 's avonds om uw werk los te laten. Als u in u vrije tijd dan nog aan iets denkt, schrijft u dit meteen op.
  • Denk aan uw successen. Misschien staat u nu voor een moeilijke situatie, maar dat kunt u aan. U heeft al voor hetere vuren gestaan. Wees trots op wat u tot nu toe heeft behaald. U heeft zoveel goede eigenschappen.
  • Ontspan. Zorg voor vaste momenten van ontspanning. Hoe u dat doet maakt niet uit. Doe ademhalingsoefeningen, maak een wandelingen. Veel mensen ontspannen met muziek, een boek of een lang uitgebreid bad.
  • Herken stress. Voor iedereen is het hebben van stress anders. Niet iedereen heeft hoofdpijn, de één valt af, de ander gaat zich volproppen. Let goed op de signalen die uw lichaam geeft. Leer van vorige stresssituaties, zodat u snel kan ingrijpen als het u weer overkomt.

Heeft u dit allemaal geprobeerd, maar zonder resultaat? Misschien heeft u last van chronische stress. Ga dan naar de huisarts en zoek professionele hulp.

Reactie toevoegen