5+ miljoen schade door nep-helpdesk telefoontjes

'Hello, this is Microsoft Support calling!; Heeft u dit wel eens gehoord toen u de telefoon opnam? Direct ophangen is het beste, maar helaas: veel mensen gaan in gesprek met deze nephelpdeskmedewerkers.

Nephelpdesktelefoontjes leidden in de afgelopen twee jaar tot bijna 5000 meldingen bij de grote Nederlandse banken. In 2018 kwam de totale schade door helpdeskfraude uit op 2,4 miljoen euro. Een jaar later steeg dit naar zo’n 2,9 miljoen euro. Dat blijkt uit cijfers van het Openbaar Ministerie.

Wat is het?

Helpdeskfraude is een vorm van oplichting waarbij je uit het niets wordt opgebeld door iemand die zich voordoet als medewerker van een helpdesk van een groot softwarebedrijf, zoals Microsoft of Apple. De beller probeert je wijs te maken dat je computer is besmet met een virus of schadelijke malware die alleen zij op afstand kunnen verwijderen. Daarvoor moet je wél eerst een speciaal programmaatje installeren, waarmee de oplichter op afstand toegang krijgt tot je computer.

Als je die toegang hebt verschaft, steelt de nephelpdeskmedewerker je inloggegevens voor internetbankieren, waarmee je bankrekening kan worden leeggehaald. Ook worden er belangrijke documenten vergrendeld, die pas na betaling van een groot geldbedrag weer worden vrijgegeven. Dit noemt men 'ransomware'.

Tips tegen helpdeskfraude

Er zijn een aantal tips die je kunt opvolgen om te voorkomen dat je het slachtoffer wordt van helpdeskfraude.

  • Allereerst is het goed om te weten dat een helpdesk nooit uit zichzelf contact met je opneemt. Word je toch uit het niets gebeld door een helpdesk? Hang de telefoon dan direct op.
  • Installeer nooit zomaar software op je computer als de ‘helpdeskmedewerker’ aan de telefoon hierom vraagt.
  • Controleer het telefoonnummer waarmee je wordt gebeld. Vaak is dit een buitenlands nummer.
  • Google het nummer om te achterhalen of het nummer op de zwarte lijst staat.

Ben je toch slachtoffer geworden?

  • Doe aangifte bij de politie.
  • Neem contact op met je bank om de toegang tot internetbankieren tijdelijk te blokkeren.
  • Zet de overgenomen computer zo snel mogelijk uit en wijzig alle wachtwoorden via een ander apparaat.