ACM gaat optreden tegen nepreviews

Als we online winkelen, zijn reviews van andere mensen vaak een doorslaggevende factor, bleek uit eerder onderzoek. Heeft de ene snelkookpan 4 sterren en de ander 5, dan is de keuze snel gemaakt. Maar die reviews kunnen ook nep zijn.

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat bedrijven die nepreviews, nepvolgers en neplikes aanbieden, opsporen en hun klantenbestand opeisen. Ook bedrijven en zogenaamde 'influencers' die deze diensten afnemen krijgen het aan de stok. 

Volgers kopen op Twitter, een serie fantastische 5-sterren nepreviews voor je product, 1000 likes op een artikel die voor je worden geregeld. Al deze zaken mogen niet, maar toch zijn er bedrijven die deze diensten verkopen en afnemen. En ook veel 'influencers', mensen die op YouTube vloggen en geld verdienen uit advertentieinkomsten, make zich daar schuldig aan. De waakhond ACM gaat hen daarom aanspreken op hun gedrag. 

Eerst wordt men gesommeerd de activiteiten te staken. Als dat niet gebeurt, kan de toezichthouder boetes opleggen. Als je als consument een bedrijf tegenkomt dat nepreviews aanbiedt, kun je dat melden.

In 2017 deed de ACM al onderzoek naar gebruikersreviews en werden richtlijnen opgesteld waaraan websites met gebruikersreviews moeten voldoen. Toen was echter nog niet duidelijk of en welke mate er gefraudeerd werd. Anno 2020 blijkt inderdaad dat dit soort criminaliteit wortel heeft geschoten.

Bron: Tweakers