De zoekmachine optimaal gebruiken: 5 onmisbare tips

Zoekmachine zoeken google zoeken makkelijker
Alex Wit

Internet is als een wereldwijde hooiberg met informatie. Maar hoe vind je in die hooiberg precies de speld die je zoekt? Met deze tips kom je zo dicht mogelijk in de buurt.

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

Onze belangrijkste hulp bij zoeken op internet is de zoekmachine. Google is de bekendste, maar ook zoekmachines als Bing en Duckduckgo zijn populair. Daarmee zoeken op een gewenst woord geeft meestal een enorme lijst met websites. Dat schiet niet op. Doe daarom eens het volgende…

Tip 1 | Beschrijf goed waar je naar zoekt

Bedenk voor het zoeken even in ­detail waar je meer over wilt vinden. Neem die details vervolgens mee bij het zoeken. Als je bijvoorbeeld een tweedehands e-bike wilt kopen, is het niet alleen belangrijk dat je zoekt op de term e-bike, maar ook op tweedehands.

Des te meer details je meegeeft, des te beter de zoekresultaten bij je ­wensen passen. Als je bijvoorbeeld het ­gewenste merk van een e-bike al in je hoofd hebt, dan typ je dat ook in het zoekvak. Denk verder ook aan details als type, bouwjaar, prijs en dergelijke.

Tip 2 | Geef de juiste zoekoperators op

De manier waarop je woorden opgeeft in een zoekmachine, heeft veel invloed op de resultaten. Gewoonlijk is de volgorde van de woorden in het zoekvak niet van belang. Een zoekmachine beschouwt standaard losse zoekwoorden achter elkaar als een zoekopdracht op woord 1 en woord 2 en woord 3, enzovoort. Dus bij tweedehands e-bike Sparta wordt gezocht op websites waarop alle drie de woorden voorkomen. Als je wilt zoeken naar informatie over woord 1 of woord 2 of woord 3, gebruik je ‘OR’ als zogeheten zoekoperator.

Je zet dan OR tussen de woorden. OR = zoek dit OF dat.

Om een bepaald zoekwoord uit te sluiten, plaats je er een minteken (–) direct voor. Dat komt onder andere van pas als je zoekt op een woord met meerdere betekenissen. Je wilt bijvoorbeeld geen Rotterdamse voetbalclub terwijl je zoekt naar een Sparta e-bike. Je geeft dan op: sparta –voetbalclub.

Soms wil je zoeken op een zin in plaats van losse woorden. Zoals wanneer je de betekenis van een bepaald gezegde wilt weten. In dat geval plaats je de hele tekst tussen dubbele aanhalingstekens. Bijvoorbeeld: “appel valt niet ver van de boom”.

Hoe je ook zoekt: zoekmachines ­negeren gewoonlijk het verschil ­tussen hoofd- en kleine letters.

Tip 3 | Beslis in welke categorie je zoekt

Bij zoekmachines kun je opgeven of je in een bepaalde categorie wilt zoeken. Standaard zoekt een zoekmachine op alle websites in verschillende categorieën, maar soms wil je meer gericht speuren. Wil je bijvoorbeeld de zoekresultaten uit het nieuws zien? Klik dan op de tab of link Nieuws. Als je geïnteresseerd bent in foto’s bij een onderwerp, dan kies je voor Afbeeldingen.

Tip 4 | Zoek geavanceerd

Zoekmachines als Google hebben naast het standaard zoekvenster nog een uitgebreid venster om mee te zoeken. Hierin geef je geavanceerde opties op, zodat je veel gerichter naar een onderwerp kunt zoeken. Bij Google open je geavanceerd zoeken door te klikken op Instellingen en vervolgens Geavanceerd zoeken. Je krijgt dan de mogelijkheid om extra’s als taal, regio en bestandstype op te geven. De laatste is vooral belangrijk als je zoekt naar mediabestanden als afbeeldingen of video’s.

Tip 5 | Zoek... zonder zoekmachine!

Voor veel onderwerpen zijn er gespecialiseerde websites. In het geval van e-bikes bijvoorbeeld een website als www.fietsen123.nl met onder andere testen van elektrische fietsen.

Als je op zoek bent naar meer informatie over een bepaald product, is ook de website van de producent een goede plek om te beginnen. Bij zoekmachines als Google verschijnen ook altijd automatisch websites van producenten en winkels in de resultaten. Houd er wel rekening mee dat de informatie op een commerciële site niet altijd objectief zal zijn. Een andere mogelijkheid is dan via een vergelijkingswebsite als www.kieskeurig.nl of www.independer.nl te zoeken.

Er staan ook allerlei woordenboeken en encyclopedieën online met een zee aan informatie. Zoek je de betekenis van een bepaald woord, kijk dan eens op www.vandale.nl. Als je meer wilt weten over een bepaalde film is www.imdb.com een heel uitgebreide bron van informatie. En voor meer algemene informatie over een onderwerp is de encyclopedie www.wikipedia.org een prima plek om te beginnen.

Populaire zoekmachines

www.google.nl: grootste zoekmachine ter wereld.

www.bing.com: zoekmachine van Microsoft, onderdeel van Windows.

www.duckduckgo.com: internationale zoekmachine gericht op privacy.

www.startpage.com: Nederlandse zoekmachine gericht op privacy, met een optie voor veilig websites ­bezoeken via VPN.

Andere zoekopties in Google

Met deze opties kun je ook zoeken in Google:

  • Zoeken op sociale media: @socialemedia
  • Zoeken op een hashtag (gebruikt op sociale media): #plusmagazine
  • Zoeken naar een onbekend woord in een zin: “zoals het * thuis tikt, tikt het nergens”
  • Zoeken tussen twee getallen: e-bike €500..€1000

Hoe meer details je invult, des te beter de zoekresultaten!

Wat is nepnieuws?

Verslaggevers maken soms een zeperd. In de journalistiek bestaat er zelfs een woord voor: een canard. Het begrip definieert een bericht dat, na publicatie, niet waar blijkt te zijn. Maar dat is niet hetzelfde als het fenomeen nepnieuws dat de afgelopen tijd zo veel aandacht krijgt. Journalistieke missers komen voort uit menselijk fouten. Er wordt niet opzettelijk gelogen of gefantaseerd. Het doel van serieus nieuws is de lezer te informeren. In het geval van nepnieuws is daar geen sprake van. Daarbij worden expres valse berichten de wereld in gebracht.

Waarom maakt nepnieuws op internet eigenlijk zo’n grote vlucht? De eerste reden is geld. Door te zorgen dat veel mensen doorklikken op de valse berichten, trekt men veel verkeer naar een website. En die sites zijn volgehangen met advertenties. Hoe meer verkeer, hoe hoger de inkomsten. Daarnaast zien we dat nepnieuws ook ingezet wordt om mensen te beïnvloeden.

Om nepnieuws te herkennen kunt u het volgende doen:

- Kijk waar het bericht is gepubliceerd. Staat het nieuwtje op een site waar u nog nooit van hebt gehoord, lees dan voorzichtig verder.

- De koppen van nepnieuws zijn vaak overdreven sensationeel en staan vol hoofdletters. Ze prikkelen de lezer die meteen wil doorklikken om te lezen wat de kop belooft.

- De meeste nepberichten vertellen de grootste onzin. Doorlezen helpt. Neemt een bericht een bijzondere wending of wordt het steeds onwaarschijnlijker, dan is de kans groot dat het nepnieuws is.

- Eén bron is geen bron. Is er sprake van een nepbericht, dan is er meestal geen verdere informatie te vinden via Google.

Auteur