Goedkoper mobiel bellen en internetten

Tijd voor een nieuw abonnement voor de mobiele telefoon? Dat is het uitgelezen moment om op mobiele-koopjesjacht te gaan en geld te besparen.

Wie al eens eerder heeft geprobeerd de weg te vinden in het woud van de mobiele abonnementen, weet dat je al snel door de bomen het bos niet meer ziet. Er zijn tientallen telecomproviders die samen honderden verschillende bel- en internetbundels aanbieden. De juiste bundel kiezen, kan al gauw 100 euro of meer per jaar schelen. Maar hoe kies je die?

Wat heb je nodig?

Is je huidige smartphone na het aflopen van je abonnement nog prima te gebruiken en hoef je geen andere? Dan kun je al die abonnementen met de nieuwste smartphone al meteen links laten liggen. Internet je bijna altijd thuis en gebruik je de smartphone onderweg voornamelijk voor noodgevallen? Dan is een zuinige belbundel meer dan genoeg.

Voordat je een keuze probeert te maken, is het een goed idee om je mobiele bel- en internetgedrag voor jezelf op een rijtje te zetten. Hoeveel minuten bel je ongeveer per maand? Hoe vaak surf je op internet zonder wifi en met 3G/4G? Hoeveel sms’jes verstuur je? Deze gegevens worden bijgehouden door je telecomaanbieder. Dus kijk gewoon deze overzichten erop na via je online-account bij je provider.

Abonnement

Het inperken van je bel- en internetkosten begint met de keuze van de mobiele belmethode: abonnement, sim only of prepaid. Bij een abonnement betaal je een maandelijks bedrag waarvoor je een bepaald aantal minuten kunt bellen, zoveel sms’jes verstuurt en een maximale hoeveelheid aan megabytes (MB) of gigabytes (GB) internetverkeer mag verbruiken. Kom je boven je limiet, dan kost het je – vaak flink – extra. Dus: kies je voor een abonnement, neem het dan niet te krap. 

Bij een abonnement zit ook meteen een nieuwe telefoon. Voor de afbetaling daarvan betaal je maandelijkse kosten die boven op de kosten van de belbundel komen. Bij sommige abonnementen zit standaard een bepaalde smartphone, bij andere mag je kiezen uit verschillende toestellen.

Een abonnement sluit je meestal af voor twee jaar. Dat kan een nadeel zijn als je liever niet zo lang vastzit aan een contract. Abonnementen zijn vooral interessant voor mensen die graag regelmatig overstappen naar een nieuwe smartphone.

Sim only

Sim only is ook een abonnement, maar dan zonder telefoon. In plaats daarvan ontvang je alleen de simkaart. Dit is het kaartje dat je in je mobiel steekt en waarop je abon­nement-informatie staat, zoals je telefoonnummer. Dit type abonnement is alleen te gebruiken als je al een smartphone hebt en geen nieuwe wilt. Of als je zelf goedkoop aan een mobiel kunt komen, bijvoorbeeld van een bekende die een smartphone overheeft. Deze telefoon moet dan wel simlockvrij zijn.

Dat betekent simpelweg dat je er een andere simkaart in kunt steken en kunt gebruiken. Onder de aanbieders van sim only is veel concurrentie, dus er zitten zeer gunstige bel- en internetbundels tussen. Bovendien ben je een stuk goedkoper uit dan bij een abonnement, omdat je de kosten voor een nieuwe smartphone bespaart.

Prepaid

De derde mogelijkheid is prepaid gebruiken. Hierbij betaal je geen maandelijks bedrag, maar alleen direct voor de gemaakte kosten via een beltegoed. Dit beltegoed kun je iedere keer weer aanvullen, bijvoorbeeld via je smartphone of de website van de telecomaanbieder. 

Bel en internet je vrij veel, dan is een abonnement vaak de goedkoopste optie, tenminste als je al niet een eigen mobiele telefoon hebt die je simlockvrij kunt gebruiken. In dat geval is een sim-only-abonnement een goedkoper alternatief. Bel en internet je maar weinig, dan kan ­prepaid de goedkoopste optie zijn.

De kosten drukken

Naast de keuze voor een abonnement, sim only of prepaid, zijn er nog een aantal andere opties waarmee je je mobiele kosten drukt. Een daarvan is rekening houden met de kosten voor bellen en internetten als je de limieten van je belbundel overschrijdt. 

Daarmee zit je namelijk al snel op minstens drie keer zoveel kosten. Bij prepaid is dit geen probleem: je kunt niet meer uitgeven dan je aan tegoed hebt. Maar bij abonnementen in welke vorm dan ook is het altijd goedkoper een wat te ruime bundel te nemen. Voor grootgebruikers is een abonnement zonder limiet (onbeperkt) aan te raden.

Houd er ook rekening mee dat belminuten bij veel bundels naar boven worden afgerond. Bel je bijvoorbeeld driekwart minuut, dan wordt dat geteld als een volle minuut. Gemiddeld heb je daardoor een kwart meer belminuten nodig dan je werkelijk gebruikt. Houd hier rekening mee bij het zoeken naar een nieuw abonnement.

Als je al een abonnement met toestel hebt, dan betaal je maandelijks de prijs van de telefoon af. Het is zonde door te blijven betalen terwijl je mobiel al afbetaald is. Daarom kun je het beste direct na het aflopen van de abonnementsperiode overstappen op een sim-only-abonnement. Dat kan je soms wel de helft van de maandelijkse kosten schelen.

Alternatieven

Naast de drie grote providers die de mobiele netwerken in Nederland beheren (Vodafone, T-Mobile en KPN) zijn er ook nog andere providers die mobiele telefonie aanbieden. Je hebt de dochtermaatschappijen van de grote drie, zoals Telfort en Simyo (KPN) en Ben (T-Mobile). 

Andere zijn zogenaamde MVNO’s: zelfstandige mobiele providers zonder eigen netwerk. Die kopen hun mobiele diensten in bij de grote drie. Bekende voorbeelden: Tele2, Simpel en Robin Mobile. Zowel bij de dochtermaatschappijen als bij MVNO’s kun je vaak goedkoper bellen en internetten dan bij de grote drie aanbieders. Het is dus zeker de moeite waard deze providers eens te proberen.

Gezien de vaak beperkte grootte van internetbundels en de groeiende hoeveelheid mega- en gigabytes die wordt binnengehaald van internet – denk aan foto’s, video’s en muziek – is het een goed idee zo min mogelijk te internetten via het 3G/4G-netwerk van je mobiel. Gebruik in plaats daarvan zo veel mogelijk wifi. Thuis is dat al bijna standaard, maar op veel plekken buitenshuis is tegenwoordig ook gratis wifi beschikbaar. Dat scheelt je weer in je belbundel.

Je nummer houden

Bij een overstap kun je gewoon je mobiele nummer houden als je dat maar op tijd aangeeft. Je leest er meer over op www.bellen.com/mobiel/nummerbehoud.

Keuzehulp

Er is een enorm aanbod aan abonnementen, belbundels en telefoons. Al die mogelijkheden zelf vergelijken is eigenlijk amper te doen. Daarom zijn vergelijkings­websites een uitkomst. Die berekenen aan de hand van je (te verwachten) gebruik en wensen welke bundels het beste bij je passen. Daarbij ­gesorteerd op maandelijkse of jaarlijkse kosten. Er zijn verschillende vergelijkingssites, maar een van de oudste en nog steeds de beste is www.bellen.com

Als je op de site komt, kun je meteen je gegevens voor een eenvoudige vergelijking invullen in het vak Start je vergelijking. Vul je gewenste aantal belminuten en MB-data voor internet in. Geef aan of je er een telefoon bij wilt en klik op de knop Vergelijk. Als je geen telefoon kiest, krijg je een overzicht met alleen de sim-only-abonnementen. Je ziet onder andere de provider, het netwerk, soort bundel en kosten netjes op een rijtje. Links naast het overzicht stel je eventueel filters in. Handig als je bijvoorbeeld een contractduur van niet langer dan een jaar wilt. Als een aanbod je bevalt, kun je dat eventueel direct bestellen via de knop Bekijk deze deal. Om een vergelijking van prepaidbundels te zien, gebruik je de menu-optie Abonnementen > Prepaid vergelijken.

Bron(nen):