Ongelukkig met een app? Zo krijg je je geld terug

Sinds we door corona meer thuis zijn, kopen we vaker digitale games en programma's aan. Stel, een nieuwe pas gekochte app je niet. Je kan je geld vaak terugkrijgen, maar... je kan de app erna gewoon houden!

Het Europese herroepingsrecht geeft ons sinds 2014 als particulier veertien dagen bedenktijd om online aankopen binnen de EU te annuleren of terug te sturen. Opgaaf van reden is niet nodig. Een app, e-book of computergame kan je natuurlijk niet terugsturen. Digitale producten die aan de eindgebruiker zijn bezorgd, wordt in de meeste gevallen uitgesloten van Europese wetgeving.

Toch staan veel leveranciers toe - onder bepaalde voorwaarden en met soms een extra stap - om van je aankoop af te zien. Dat geldt ook voor de Apple App Store voor iOS en Google Play voor Android.

Haast is geboden bij Google Play 

Reageer je binnen twee uur na aankoop van je app of game, dan stort Google Play voor Android het volledige aankoopbedrag terug. Google stelt wel dat je na die twee uur - de tijd om je applicatie te testen - geen aanspraak op terugbetaling meer kunt maken. Met je aankoop gaf je volgens hen al uitdrukkelijk toestemming om van het herroepingsrecht af te zien, omdat de content al voor je beschikbaar was.  Volgens Google duurt het meestal een kwartier voordat je antwoord krijgt, maar in de praktijk kan dat kan ook tot vier werkdagen duren.

Maar: je kan via de website altijd een teruggave aanvragen. Doe je dat binnen 48 uur na je aankoop, dan is de kans groot dat je je geld toch nog terugkrijgt. Sommige gebruikers is het gelukt om zelfs na die 2 dagen nog het geld terug te krijgen. Het kan dat de ontwikkelaar je naar de annuleringsreden vraagt, maar hoe dan ook kun je het maar proberen. Ga via je account naar je bestelgeschiedenis (of transactieoverzicht). Kies bij de app of aankoop waarvoor je je geld terug wil voor 'Een teruggave aanvragen' en omschrijf het probleem.

Google spoort je echter ook aan om de ontwikkelaar van de app, die zijn eigen retourbeleid heeft, zelf te contacteren. Via de detailpagina van de app in de Play Store vind je bij 'Aanvullende informatie' een contactoptie.

De maas in de wet van App Store

De App Store hanteert een 'niet tevreden, geld terug’-garantie van twee weken aan. Naast schriftelijk bezwaar aantekenen, kan je ook de afzonderlijke website reportaproblem.apple.com gebruiken, wat handiger is.

Log in en zoek de app waarvoor je je geld terug wil in de lijst met recente aankopen. Druk op de knop 'Meld een probleem' en geef de reden aan. Je behoudt zelfs de app of game op je smartphone... al zal die geen updates meer krijgen!

Natuurlijk werd dit systeem door inhalige mensen misbruikt om gratis apps te krijgen, dus heeft Apple maatregelen genomen. Wie zijn geld te vaak terug vraagt, krijgt een waarschuwing. Mensen die dit systeem misbruiken kunnen een app daarna pas aankopen als ze afzien van het herroepingsrecht. Ga dus niet direct tientallen apps kopen en retourneren: dat heeft Apple vrij snel in de gaten.

Bron: Tros Radar