'Online account aanmaken teveel moeite'

Mensen die in een webshop één keer iets willen kopen, maken liever geen account aan. Bijna 9 op de 10 van de ruim 30.000 door TROS Radar ondervraagde mensen vindt dit vervelend. 63 procent breekt zelfs weleens een bestelling af vanwege zo'n verplicht account.

Uit het onderzoek van Radar blijkt dat twee op de drie mensen geen account wil maken, tenzij er plannen zijn later terug te komen. Een schokkende 87 procent zegt dit vervelend te vinden, waarvan het overgrote deel het zelfs als héél vervelend omschrijft.

81 procent wil geen gegevens achterlaten. 49 procent stoort zich aan de onnodige tijd die het kost om zo’n persoonlijke inlog te maken. Tevens 49 procent vindt het vervelend om inloggegevens te onthouden, 30 procent stoort zich ook aan het moeten bedenken van (weer een nieuw) wachtwoord.

Een respondent zegt: 'Het is beter om aankopen te doen zonder al te veel data achter te laten, en de site waar verplicht om een account wordt gevraagd een mail te sturen en te vermelden dat je geen aankopen wil doen om die reden.'

Ook het aanmaken van een wachtwoord is niet populair. Slechts de helft, 51 procent, noteert of onthoudt wachtwoorden om een eerder aangemaakt account weer binnen te komen. 31 procent vraagt iedere keer een nieuw wachtwoord aan. 3 procent gebruikt een tijdelijk e-mailadres en maakt steeds een nieuw account aan.

Mensen verplichten een account aan te maken is (nog) niet verboden, laat de Autoriteit Consument & Markt aan Radar weten. De optie 'bestellen als gast' (dus zonder account) is wel een wens van de ondervraagden, sterker nog, 95 procent vindt dat organisaties deze optie overal verplicht zouden moeten aanbieden.

Bron: TROS Radar