Online betalen, hoe werkt dat?

Getty Images

Op internet winkelen is erg populair. Daarbij hoort natuurlijk ook online betalen. Daarvoor zijn tegenwoordig aardig wat verschillende mogelijkheden. PlusOnline licht een aantal populaire digitale betaalmethoden met hun voor- en nadelen uit.

iDEAL

www.ideal.nl

iDEAL is veruit het populairste betaalsysteem in Nederland. De redenen daarvoor zijn simpel. Je kunt ermee betalen bij zo’n beetje alle webwinkels en online diensten in Nederland. Ook voor jou zelf als klant is het een handige betaalservice, want hij maakt gebruik van je eigen bank. Dat betekent dat je dezelfde accountgegevens gebruikt als voor internetbankieren bij je bank. Je hoeft dus niet eerst een apart account met een gebruikersnaam en wachtwoord aan te maken voordat je iDEAL kunt gebruiken. Bijkomend belangrijk voordeel: iDEAL is een veilige manier van betalen.

Een nadeel van iDEAL is wel dat je er alleen mee kunt betalen als je bank aangesloten is bij iDEAL en je daar zelf internetbankiert (en dus inloggegevens hebt). De aangesloten banken op dit moment zijn: ABN AMRO, ASN Bank, ING, Rabobank, RegioBank, SNS Bank, Triodos Bank, Van Lanschot Bankiers, Bunq en Knab. Vroeger kon je met iDEAL alleen betalen bij Nederlandse winkels en bedrijven. Tegenwoordig zijn er ook steeds meer winkels en bedrijven in het buitenland die iDEAL aanbieden. Maar ga daar niet standaard vanuit als je bij een buitenlandse winkel online shopt.

Een ander nadeel is dat het niet zo makkelijk is een onterechte betaling, zoals bij een niet ontvangen bestelling, terug te krijgen.

Afrekenen met iDEAL

Als je een of meer producten afrekent bij een webwinkel, krijg je de mogelijkheid op te geven hoe je wilt betalen. Hier staat bijna altijd iDEAL bij. Na de keuze voor de optie iDEAL, kies je vervolgens je eigen bank, bijvoorbeeld ING, en word je doorgestuurd naar het inlogscherm van je bank. Dit lijkt sterk op het inlogscherm van je bank als je gaat internetbankieren. Let er hierbij op dat er altijd https:// en/of een slotje in de adresbalk van je internetbrowser staat. Dit betekent dat de verbinding beveiligd is. Zie je dit niet? Ga dan niet verder met afrekenen.

Je geeft in het inlogscherm je accountgegevens op. Eenmaal binnen bij je online bank kies je eventueel nog een bepaalde rekening als je er meerdere hebt. Controleer de gegevens van je aankoop en keur de transactie goed. Je bevestigt die tot slot met de beveiligingsmethode die ook wordt gebruikt als je internetbankiert. Bijvoorbeeld het opgeven van een code die je per sms krijgt opgestuurd van je bank.

De bestelling afronden

Daarna keer je na een aantal seconden automatisch terug naar de website van de webwinkel. Het is erg belangrijk dat je de hele procedure netjes afrondt, inclusief het terugkeren naar de webwinkel. Anders is er een grote kans dat de betaling mislukt en je bestelling niet doorgaat.

Je herkent een geslaagde bestelling gewoonlijk aan een bericht op de website of een e-mail van de webwinkel. Of je krijgt juist bericht dat de bestelling mislukt is.
Als je niet direct een bevestigingsmail ontvangt, hoeft dat niet te betekenen dat de bestelling mislukt is. Soms duurt het wel een aantal minuten. Duurt het nog langer? Controleer dan of de mail niet automatisch in je mailbox voor spam/ongewenste mail is terechtgekomen.

Als de bestelling niet goed gegaan is, controleer dan via je internetbankieraccount of er geen geld van je rekening is afgeschreven. Als dat wel het geval is: neem contact op met de online winkel en geef het probleem door. Meestal wordt dan de bestelling alsnog geregeld of krijg je het geld teruggestort en moet je de bestelling opnieuw doen.

Doet de winkel moeilijk? Kijk dan bij welk keurmerk de webwinkel is aangesloten. Bijvoorbeeld Thuiswinkel Waarborg (www.thuiswinkel.org) of Webshop Keurmerk (www.keurmerk.info) of Trusted Shops (www.trustedshops.nl). Het logo van het keurmerk vind je terug op de homepagina van winkelsite. Ieder keurmerk heeft zijn eigen geschillencommissie. Op de websites van de keurmerken vind je hierover meer informatie.

Creditcard

www.mastercard.nl
www.visa.nl

Creditcards -zoals van Visa of MasterCard- zijn al lange tijd een vertrouwde manier van betalen in binnen- en buitenland: ook op internet. Deze betaalmethode kun je natuurlijk alleen gebruiken als je een creditcard hebt en de webwinkel die ook nog ondersteunt. Alhoewel je ook soms als alternatief een prepaid creditcard kan gebruiken (zie Prepaid creditcards in deel 2 van dit artikel).

Creditcards hebben een minder goede naam gekregen door het rondzwerven van gestolen creditcardgegevens op internet. Die zijn door criminelen in grote hoeveelheden verzameld,  bijvoorbeeld met behulp van phishing of het hacken van computers. Desondanks zijn creditcardbetalingen via een beveiligde verbinding (herkenbaar aan https:// en/of een slotje in de adresbalk van je internetbrowser) bij een reguliere webwinkel gewoon betrouwbaar. Zeker als je ook nog een wachtwoord bij je creditcard moet opgeven, zoals de SecureCode bij MasterCard.

Betalen met een creditcard is vooral populair bij bestellen in het buitenland. Net zoals bij alle creditcardbetalingen schiet de creditcardmaatschappij de betaling voor en ontvang je later hiervoor de rekening.

Een groot voordeel van de creditcard is de garantie dat je makkelijk je geld terugkrijgt als bijvoorbeeld een besteld product niet geleverd wordt of beschadigd is. Dit systeem wordt chargeback genoemd. De bewijslast hiervoor ligt bij de online winkel. Dat betekent dat je je geld standaard terugkrijgt als een winkel niet kan bewijzen dat je bestelling geleverd is.
Een nadeel van creditcards is dat je jaarlijks een aantal tientjes abonnementsgeld moet betalen. Ook ben je aardig wat geld kwijt aan rente als je je creditcardfactuur niet tijdig betaalt.

In het tweede deel van dit artikel lees je over een aantal andere populaire online betaalmethoden.