Snel rijk worden met BN'ers?

Bekende Nederlanders als John de Mol, Ali B en Jort Kelder worden door fraudeurs misbruikt in advertenties over gouden beleggingen. Daarom is de Fraudehelpdesk deze week de campagne 'Online fraude kent vele gezichten' begonnen.

Met de campagne wil de Fraudehelpdesk aandacht vragen voor de vele vormen van oplichting die via Internetplatforms plaatsvinden. Met de slogan 'Ontdek hoe je het herkent en laat je niet verrassen' worden de komende drie maanden de drie meest gemelde fraudevormen via sociale media uitgelicht: Nepadvertenties, Hulpvraagfraude (via whatsApp) en Datingfraude.

Cryptovaluta

De eerste campagne is gericht op nepadvertenties voor cryptovaluta. Vooral mensen boven de 46 jaar blijken slachtoffer te worden van deze vorm van zwendel. Alleen al dit jaar werd voor bijna 2 miljoen aan schade gemeld.

Internetplatforms steken veel energie in het weren van nepadvertenties. Toch krijgen fraudeurs met technische trucs hun advertenties online. Een advertentie op een betrouwbare website is dus niet per definitie betrouwbaar.

De Fraudehelpldesk raadt slachtoffers aan om direct te stoppen met geld over te maken en contact op te nemen met de Fraudehelpdesk voor advies. Stel de bank op de hoogte, rapporteer de advertenties bij de internetsite en doe aangifte bij de politie.