Sterke groei meldingen Fraudehelpdesk

Niet alleen het aantal meldingen steeg, ook het aantal gedupeerden nam toe

Man aan het werk achter laptop
Getty Images

De Fraudehelpdesk heeft het eerste half jaar van 2025 bijna vijftig procent meer meldingen ontvangen dan in dezelfde periode van 2024. Opvallend is de stijging in meldingen over misleidende verkooppraktijken. Daarnaast zijn er veel meldingen over bekende fraudevormen zoals nep-helpdesks, valse vacatures en webwinkelfraude.

Niet alleen het aantal meldingen steeg, ook het aantal gedupeerden nam toe. De totale financiële schade bleef vrijwel gelijk. Een groeiend probleem zijn de valse telefoontjes, waarbij mensen benaderd worden door nep-helpdesks. Vaak begint het met een bandje, waarna de ontvanger via een keuzemenu bij een zogenaamde medewerker terechtkomt. Veel mensen kappen zo'n gesprek snel af, maar er zijn ook slachtoffers die gevoelige informatie of geld afstaan. Het eerste half jaar kwamen er 2,5 keer zoveel meldingen van deze fraude.

Klusbedrijven

Diensten van klusbedrijven met extreme tarieven vallen ook onder fraude. Denk aan slotenmakers, dakdekkers of ongediertebestrijders die na een snelle zoektocht op internet bovenaan in de resultaten verschijnen. Vaak worden vooraf geen goede prijsafspraken gemaakt en worden achteraf hoge bedragen gerekend. Het is lastig om deze werkwijze via het strafrecht aan te pakken, maar vanwege de stelselmatigheid is het in veel gevallen wel verstandig aangifte te doen.

De Fraudehelpdesk pleit voor betere regelgeving, bijvoorbeeld via een landelijk keurmerk voor klusbedrijven. Dat voorkomt dat malafide bedrijven prominent in de zoekresultaten verschijnen.

Auteur