Trap niet in nep-aanbiedingen voor abonnementen

Op sociale media gaan nepaanbiedingen rond

Getty Images

Op sociale media gaan nepaanbiedingen rond. Voor een paar euro kunt u een product kopen dat normaal gesproken veel meer kost. Via een link moet u gegevens invullen en vervolgens meteen met een creditcard betalen. Dan gaat het fout. U ontvangt geen product, maar bent u aangemeld voor een abonnement dat kan oplopen tot tachtig euro per maand of zelf per week.

Het ECC (Europees Consumenten Centrum) ontvangt veel klachten over deze oplichtingspraktijken. Ze geven gedupeerden ook informatie en tips hoe te handelen. Wie een creditcardafschrijving ziet voor een abonnement dat niet is afgesloten, kan het beste zo snel mogelijk contact opnemen met de ondernemer. Als deze in het buitenland zit, schrijf dan een e-mail in het Engels. Laat weten dat u niet akkoord bent gegaan met het abonnement en dat u niet wenst te betalen. Het ECC heeft hiervoor voorbeeldteksten.

Lukt het niet om er met de ondernemer uit te komen of reageert de ondernemer niet? Dan kunt u de transactie betwisten bij de creditcardmaatschappij. Doe dit zo snel mogelijk en altijd binnen drie maanden na de transactiedatum. De creditcardmaatschappij probeert dan de betaling terug te krijgen.

Reageert de ondernemer niet en lukt het ook niet om de betaling terug te draaien via de creditcardmaatschappij? Neem dan contact op met het ECC voor gratis juridische hulp.

Auteur