Polisvoorwaarden veel reisverzekeringen nog te moeilijk

Getty Images

De reisverzekeringen van Univé, Centraal Beheer en Generali hebben de duidelijkste polisvoorwaarden. Deze voorwaarden zijn geschreven in taalniveau B1, dat geldt als het best leesbare taalniveau. Het grootste deel van de bevolking kan een tekst in dit taalniveau goed lezen. Dit geldt echter niet voor alle verzekeraars.

Dat blijkt uit een onderzoek van Klinkende Taal, in opdracht van Independer. De andere onderzochte reisverzekeraars (Unigarant, Zelf, Allianz, asr, Delta Lloyd en Aegon) hebben hun teksten in taalniveau B2 geschreven. De polisvoorwaarden van SNS werden als het moeilijkst beoordeeld, op niveau C1.

De onderzoekers vonden in de polisvoorwaarden veel passieve zinnen, dure woorden en te lange zinnen. Passieve zinnen hebben als nadeel dat het onduidelijk is wie iets doet en maken de tekst bovendien onpersoonlijk. Dure woorden, zoals clausules, gevolmachtigde en preventieve maatregelen, zijn geen onderdeel van het dagelijks taalgebruik en maken een tekst daardoor moeilijker leesbaar. Bij lange zinnen kost het meer moeite om de aandacht er bij te houden. Polisvoorwaarden zouden er flink op vooruit gaan als verzekeraars actieve zinnen met gewone woorden gebruiken en wat vaker een punt zetten halverwege een lange zin.

Bron: Independer

Auteur