Wat je moet weten over vitamine D

9 veelgestelde vragen over vitamine D

Je hebt vast wel eens van vitamine D gehoord. En dat zonlicht de belangrijkste bron is van vitamine D is je vast ook bekend. Maar weet je wat het verschil tussen D2 en D3 is? Hoe merk je dat je een vitamine D-tekort hebt? En kun je teveel vitamine D binnenkrijgen?

1. Wat is vitamine D?

Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden en bevordert de opname van de mineralen calcium en fosfor in het lichaam. Vitamine D speelt ook een rol bij de instandhouding van de weerstand en bij een goede werking van de spieren. De belangrijkste bron van vitamine D is het zonlicht. Vitamine D wordt onder invloed van zonlicht in de huid aangemaakt.

2. Zit er ook vitamine D in bepaalde voeding?

Vooral vette vis, zoals zalm, haring en makreel, is rijk aan vitamine D. Ook eieren bevatten redelijk wat vitamine D. Aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten wordt vitamine D toegevoegd.

3. Wat is de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid voor vitamine D?

Voor iedereen geldt een dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van 10 microgram vitamine D. Alleen mensen van boven de 70 moeten 20 microgram per dag binnen krijgen. Voor de meeste mensen levert zonlicht samen met de voeding voldoende vitamine D. Maar sommige groepen hebben meer vitamine D nodig. In onderstaande tabel zie je welke groepen het advies krijgen extra vitamine D te nemen via een supplement.

Groep  Leeftijdsgroep  Wie  Extra vitamine D in microgram
Kinderen  0 t/m 3 jaar  Iedereen  10
Vrouwen 4 t/m 49 jaar Donkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen  10
  50 t/m 69 jaar Iedereen  10
  70 jaar en ouder Iedereen  20
Zwangere vrouwen   Iedereen  10
Mannen 4 t/m 69 jaar Donkere (getinte) huidskleur en/of niet genoeg buitenkomen  10
  70 jaar en ouder Iedereen  20

 

4. Wat is het verschil tussen vitamine D2 en D3?

Er zijn twee vormen vitamine D: D2 en D3. Vitamine D3 (cholecalciferol), is de vorm die het meest gebruikt wordt in supplementen. Beide vormen zijn actief, maar vitamine D3 heeft een sterkere werking dan D2 (ergocalciferol).

5. Hoe merk je dat je een vitamine D-tekort?

Bij een ernstig tekort aan vitamine D krijg je last van spierkrampen of -zwakte. Een tekort bij ouderen geeft een toenemende kans op botontkalking. Vitamine D speelt ook een belangrijke rol bij de celgroei en celdeling, zoals in het immuun(afweer)systeem, oftewel de weerstand. Een tekort aan vitamine D kan bij kinderen rachitis (Engelse ziekte) veroorzaken.

6. Kun je ook teveel vitamine D binnenkrijgen?

Dit kan alleen als gevolg van langdurig te veel supplementen gebruiken. Bij langdurig gebruik van hoge doseringen boven de aanvaardbare bovengrens kunnen kalkafzettingen in het lichaam ontstaan. Als je een normaal eetpatroon hebt en het advies voor opname opvolgt, speelt dit niet. Ook langdurige blootstelling aan zonlicht geeft geen risico op een teveel aan vitamine D. Bij gezonde mensen komt een te veel zelden voor.

7. Moet je bij een vitaminetekort supplementen nemen of is alleen extra vette vis ook genoeg?

Als je een vitaminetekort hebt, is het lastig om dit tekort aan te vullen met een ander eetpatroon. Het advies is een vitamine d-supplement te nemen.

8. Moet in de winter, bij gebrek aan zonlicht, iedereen extra vitamine D nemen?

De zonkracht is in de winter minder sterk, maar wist je dat je lichaam in de zomer een voorraad aanmaakt waarmee je de winter kunt overbruggen. Als je ook in de winter dagelijks minimaal een half uur buiten bent tussen 11.00 uur en 15.00 uur is een supplement niet nodig. Let er wel op dat je hoofd en handen onbedekt laat. Bij laagstaande zon is de aanmaak minder.

9. Kun je beter een multivitamine of een vitamine D-supplement nemen?

In veel multivitaminen zit minder vitamine D dan aanbevolen wordt. Op de verpakking staat hoeveel vitamine D erin zit. Zit er te weinig in? Dan kun je dit aanvullen met een apart vitamine D-supplement tot de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid.

Reactie toevoegen

13 Comments

Door M. Thierry (niet gecontroleerd) op za, 13-5-2017 - 13:36

Zo'n 85% van de mensen heeft een D-tekort.
Klopt echt niet wat jullie zeggen. Ook in de zomer wordt D hier niet goed opgenomen, omdat de zon hier te zwak is.
Bovendien moet D in olie zitten bij supplementen. Pillen schieten niet op.
De waardes worden nog steeds te laag gehouden, die zouden minimaal 80-100 moeten zijn, maar zeker hoger, ik zorg fat ik rond de 145 - 150 zit

Door Liakr (niet gecontroleerd) op za, 13-5-2017 - 13:15

Krijg vitamine D op recept van de huisarts. Als eigen risico op is, gratis

Door T Kastelein op wo, 7-12-2016 - 11:10

Het is belangrijk dat er aandacht geschonken wordt aan bepaalde problemen zoals een tekort aan vitaminen D. Zet er dan ook bij hoeveel vitaminen er in vis en desbetreffende producten zitten, dan kan je zelf uitrekenen hoeveel je daarvan moet eten en of dit voldoende is.
Niet iedereen heeft het geld om maar weer pillen of supplementen te kopen, die overigens erg duur zijn, of is dat juist de bedoeling.

Door Cilia Oosterbaan (niet gecontroleerd) op do, 1-12-2016 - 11:30

Wat ik heel vervelend vind is dat als je verschillende supplementen gebruikt, er altijd weer andere stoffen bij in zitten, zodat je steeds weer moet gaan zitten rekenen of je niet boven de max zit met bepaalde stoffen.

Door Gerard Evers (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 21:16

Helaas hebben veel mensen een tekort aan voedingstoffen, ook aan bepaalde vitaminen.

Door Gerard Evers (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 21:13

Helaas is dat niet zo

Door Annabel (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 18:49

Las het boek over nieuw licht op vit. D van Dr. Gert Schuitemaker, liet daarom na borstkanker
met goede afloop dankzij de 2 jaarlijkse controle
( vroege ontdekking) vit D controleren. Moest 80 zijn en was 28 !!! Kreeg vit.D via apotheek, zelf betalen erg duur, koop het nu bij kruidvat
zonder chemische E-numers want daar zitten medicijnen ook vol van, gewoon cholecalciferol!!

Door eni (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 15:09

van de apotheek gehoord zeker meneer hitkees,dat homeopatische middelen niet helpen?
ik een vrouw van 63 jaar heb er goede ervaringen mee, denk aan dr.a.vogel je word er niet ziek van zoals met de reguliere medicijnen,alleen worden ze altijd afgeraden door de apotheek als je ze daar koopt,anders kunnen ze hun eigen middelen niet kwijt en daar krijgen ze extra geld voor als ze die maar veel aanraden/verkopen.

Door Adrie de Visser (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 12:05

Ik slikte als vrouw van 60 10 mg vit D. Dit is mij aangeraden omdat ik zonder bescherming van hoofd en handen (factoor 50 smeren)niet in de zon mag. Toch bleek bij een meting in het ziekenhuis dat mijn vit D waarde veel te hoog geworden was.
Oppassen dus met vitamines. Zeker met vitamine B6. Dat is pas echt gevaarlijk. Wanneer je denkt iets nodig te hebben laat dan eerst je bloed checken bij de huisarts en als je gehaltes te laag zijn, let dan goed op de dosering van de vitamines die je gaat gebruiken

Door Marian Nijnkenaar (niet gecontroleerd) op ma, 28-11-2016 - 10:55

Dit is nog een extra argument om gezichtsbedekkende kleding te verbieden.