Waarom je thuis beter geen pantoffels kunt dragen

Voorkom klachten aan voeten, knieën, heupen en rug

Door de coronacrisis werken veel mensen (nog steeds) deels of volledig thuis. Hierdoor loop je vaker dan eerst de hele dag op pantoffels of slippers. Waarom is dat volgens podotherapeuten absoluut geen goed idee? "Het is risicogedrag", legt Anouk Jannes uit, podotherapeut bij RondOm Podotherapeuten.

"Het dragen van pantoffels of slippers is wat wij, als podotherapeuten, risicogedrag noemen. Je riskeert door op pantoffels of slippers te lopen langetermijnklachten te ontwikkelen ter hoogte van voeten, knieën, heupen en rug. Dat overkomt natuurlijk niet iedereen, maar het risico is wel groter."

Klauwtenen

Naar schatting ontwikkelt 30 procent van de Nederlanders serieuze voetklachten door het dragen van verkeerd schoeisel. Pantoffels en slippers hebben over het algemeen een gebrek aan een juiste hielomsluiting. De pantoffel of slipper blijft dan niet vast aan de voet zitten, waardoor je achtervoet onvoldoende steun krijgt bij het lopen. Volgens de wet van de zwaartekracht wil de pantoffel of slipper omlaag. Je voet moet vervolgens enorm zijn best doen om deze bij zich te houden. Hierdoor ga je 'klauwen' met je tenen en spannen er continu veel voetspieren aan. Gevolg? Er ontstaat een grotere kans op overbelasting en letsels van verschillende pezen aan de voet en enkel. Daarnaast kun je klauwtenen ontwikkelen. Heeft de voet minder steun, dan gaan je knieën en heupen ook compenseren, zodat ze meer stabiliteit hebben. Hierdoor kun je ook last krijgen van klachten.

De 'echte' belasting is vaak natuurlijk buitenshuis, waarvan je lichaam vaak in de nacht of in de loop van de dag weer herstelt. Maar je loopt in huis toch stiekem veel meer dan je denkt - vooral tijdens dagelijkse bezigheden, zoals koken, tuinieren, klussen, stofzuigen, ... - Ook hierbij is een goede steun dus heel belangrijk!

Kies voor een goede pantoffel

Kun je dan nooit meer een keer pantoffels of slippers aan? Natuurlijk wel! Je kunt over het algemeen prima een uurtje per dag met een pantoffel of slipper in huis rondlopen maar doe dit niet hele dagen.

Als je toch graag op een pantoffel of slipper in huis loopt, zorg er dan voor dat deze voldoet aan de volgende punten:

  • Een goed sluitende bovenzijde over de wreef, het liefst verstelbaar.
  • Een voetbed.
  • Een dikke zool, niet van slechts een paar millimeter.
  • Een stugge zool: als je hem kunt dubbelvouwen, dan is hij niet stevig genoeg.
  • Een juiste pasvorm voor jouw type voeten. Loop er in de winkel lang genoeg op om te voorkomen dat je na een poos met je tenen over de rand hen schuift.
  • Een stevige achterzijde of een hielbandje (hielomsluiting), zodat je tenen minder hoeven te 'klauwen'.

Anouk Jannes is een podotherapeut voor RondOm Podotherapeuten. Zij heeft haar opleiding gevolgd in Eindhoven en werkt sinds 2016 als podotherapeut en MSU echografist.