Een teleurstellende vakantie

Een klacht over een teleurstellende vakantie? Schrijf een goede brief!

Teleurgestelde vakantiegangers kunnen het beste niet direct in de pen klimmen. Maak klachten over bijvoorbeeld een tegenvallende accommodatie altijd eerst bij de lokale vertegenwoordiger van het reisbureau bekend. Dat is meestal de reisleiding.

Als die er niet is of als u daarmee niet verder komt, neem dan contact op met de reisorganisatie. Wellicht kunnen zij het probleem direct uit de wereld helpen, zodat u verder kunt genieten van de vakantie.

Als dat allemaal niet lukt, dien dan binnen een maand na thuiskomst een klacht in. Verzamel ter plaatse zoveel mogelijk bewijzen die uw klacht ondersteunen. Leg datum en tijd nauwkeurig vast en ook foto’s kunnen helpen.

U kunt uw klacht het beste richten aan de organisatie waar u ook voor de reis hebt betaald. Wie bijvoorbeeld een reis boekt inclusief vlucht, verblijf en een huurauto, kan met klachten over vertraging, het verblijf of de wagen, gewoon naar het reisbureau en hoeft niet naar de vliegmaatschappij, het hotel en het verhuurbedrijf. Degene met wie u afrekent, is in principe verantwoordelijk en in eerste instantie aansprakelijk.

Geld terug of korting bij een volgende reis?

Na een klacht bieden reisorganisaties als genoegdoening soms een flinke korting aan bij een eventuele volgende reis. Dat lijkt een aardig gebaar, maar ook die nieuwe vakantie met korting kost u straks geld. U hoeft daarmee dus niet akkoord te gaan en u kunt ook een andere vergoeding (gewoon geld) eisen. Waar u recht op hebt, verschilt van geval tot geval en is dus ook een kwestie van onderhandelen met de reisorganisatie. Vaak helpt het om in uw klachtenbrief duidelijk te maken wat u verwacht door een concreet voorstel te doen en eventueel een bedrag te noemen.

Reactie toevoegen

2 Comments

Door Ida (niet gecontroleerd) op vr, 31-8-2018 - 15:55

Prima om een vergoeding te vragen als daar echt een reden voor is. Maar tegenwoordig lijkt het wel een plaag te zijn, ik heb het als medewerker van een verhuurkantoor meegemaakt! Foto’s van stof en stukjes papier, maar van dichtbij genomen en achter een grote wandkast die ze daarvoor opzij schoven.... Foto’s van de binnenkant van een vaatwasser, ook weer van dichtbij genomen, waar inderdaad viezigheid zat, maar wie gaat bij aankomst kijken of de vaatwasser van binnen helemaal schoon is? Dat zijn mensen die een vergoeding willen, je haalt ze er zó uit! Dat gebeurt steeds meer en is jammer voor degenen die met recht klagen en die bedrogen zijn.

Door Smeets (niet gecontroleerd) op wo, 25-4-2018 - 17:01

Beste mensen,
Wij hebben van 9/14 april een huisje gehuurd in Drenthe plaatsje Schoonoord, en het heet Drentsch Land, en wil even een geweldige klacht typen.
Jullie zullen niet geloven wat ik typ en dat dit gewoon verhuurd wordt. Zal even beginnen bij het begin.
Bij aankomst op maandag was ons huisje nog niet schoon, alleen de wc moest nog gedaan worden zei ze. Hebben dus even gewacht buiten en toen ze klaar was, zijn we gelijk naar binnen gegaan. We hebben de wc gecheckt en kwamen tot de conclusie dat er nog allemaal schaamharen op de bril lagen, yak. Ik zal verder typen wat we nog meer tegen kwamen.
Haren douchebak
Slaapkamer geen raam wat open kan, bedden leken beslapen omdat het laken “ligvouwen” had, na het vragen of het wel verschoond was, flipte ze helemaal, en zei, meneer hoe durft u te vragen.( toch maar voor de zekerheid een plate opgelegd.)
Was rekje buiten verroest.
Matje op de veranda zeiknat.
Tandenstoker in de wasbak.
Vuilstrepen op de keukenkastjes
Vieze bank ( waar wij ook een plate op hebben gelegd)
Dikke laag stof op luxaflex, smerig en kapot.
Muren vol vlekken en strepen van lekkage.
Kozijnen verrot. (Er zat een vlieg op, na het wegslaan met een slipper ging er meteen een stuk hout mee.)
We hebben hier natuurlijk de eigenaresse erbij gehaald en ze zou het schoonmaken. Als wij dan even boodschappen gaan doen dan zal ik het voor u schoonmaken. Na twee uur weg te zijn geweest, zat ze gewoon op de veranda te bellen en moest ze nog steeds stofzuigen en dweilen, ik wil dit gewoon plaatsen omdat dit gewoon te ranzig voor woorden is en dat ik hoop dat dit niet meer als huisje verhuurd wordt. Zijn uit eindelijk de woensdagmiddag al naar huis gegaan, was niet meer vol te houden.