Bank moet Microsoftfraude soms vergoeden

Een consument die het slachtoffer is geworden van Microsoftfraude, is niet per definitie aansprakelijk voor de volledige schade. De bank kan ook deels aansprakelijk zijn en moet dan een deel van de schade vergoeden.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. Een man werd gebeld door een vrouw, die vertelde dat zijn computer was gehackt. Zij kon het voor hem oplossen als hij een programmaatje zou downloaden, installeren en zijn inloggegevens zou geven. De man deed wat hem werd gevraagd en de vrouw kon inloggen op zijn internetbankieren. Zij maakte geld over. De man ontving hiervoor op zijn telefoon bevestigingscodes en gaf deze telkens door aan de vrouw. Dit hele gebeuren duurde ruim zes uur.

Later bleek dat tot twee keer toe twintigduizend euro van de mans spaarrekening naar de betaalrekeing was overgeboekt. Vanaf de betaalrekening werd 119 keer een bedrag van 300 euro overgemaakt voor het kopen van iTunes kaarten. Als de man begrijpt dat hij wordt opgelicht, blokkeert hij zijn rekening en doet hij aangifte. De bank weigert de 35.700 euro schade te vergoeden omdat de man grof nalatig is geweest. Hij heeft de oplichters namelijk zelf toegang tot zijn bankgegevens gegeven.

Identieke transacties

Bij de Geschillencommissie blijkt het genuanceerder te liggen. Gezien het grote aantal volstrekt identieke transacties in korte tijd plus het feit dat de bank het recht heeft om betalingsopdrachten te weigeren, is de bank deels aansprakelijk voor de geleden schade. De Geschillencommissie stelt die aansprakelijkheid vast op zestig procent. De rest, veertig procent, is voor rekening van de klant.

Bron(nen):