Vaker ruzie met de aannemer

Vorig jaar hadden twee keer zoveel verzekerden bij juridisch dienstverlener DAS een geschil met de aannemer dan een jaar eerder. Behandelde DAS in 2020 ruim tweeduizend zaken, in 2021 waren dat er ruim vierduizend. In het vierde kwartaal van 2021 hadden meer dan 1800 klanten een geschil over de bouw of verbouwing van de woning.

Dat meldt DAS. Als verklaring wordt gewezen naar de krapte op de woningmarkt. Veel huiseigenaren zijn toe aan een 'volgende stap' op de woningmarkt. Vanwege de gestegen huizenprijzen kunnen ze geen ander geschikt huis vinden en daarom besluiten ze hun huis op te knappen of te verbouwen. Dat zorgt voor een grotere vraag naar aannemers en die vraag leidt tot meer werk- en tijdsdruk. Dat leidt weer tot meer conflicten.
Veel geschillen ontstaan als afspraken niet goed op papier worden gezet. DAS adviseert daarom huiseigenaren bij een verbouwing een duidelijke overeenkomst op te stellen waarin staat welke werkzaamheden de aannemer moet verrichten. In de overeenkomst moet ook een termijn van oplevering, afspraken over de betaling en afspraken over garantie staan. Het is ook slim om af te spreken dat bij een conflict eerst een onafhankelijke partij bemiddelt voordat er een juridische strijd ontbrandt.
 

Bron(nen):