Zo voorkomt u aambeien

Goede eet- en stoelganggewoonten

Aambeien komen vaak voor. Het is een vervelende kwaal waarmee de meeste mensen niet graag bij de huisarts terechtkomen. Helemaal voorkomen kunt u ze niet, maar met de onderstaande tips verkleint u wel de kans dat ze ontstaan. Bovendien verminderen deze adviezen de pijnlijke symptomen als u toch een aambei krijgt.

Door een combinatie van aanleg en een hoge druk rond de anus kunnen de zwellichamen die de darmuitgang afsluiten opzwellen en uitstulpen. Zo krijgt u aambeien. Aan erfelijke factoren kunt u niets veranderen, maar een te hoge druk kunt u wel tegengaan.

Voeding

Obstipatie is een belangrijke oorzaak van aambeien. Heeft u eenmaal een aambei, dan kan harde ontlasting ervoor zorgen dat deze gaat bloeden. Probeer verstopping dus te voorkomen en houd de ontlasting soepel.

Drink genoeg en zorg ervoor dat u dagelijks 30 à 40 gram vezels binnenkrijgt. Voedingsvezels stimuleren de darmwerking en nemen vocht op, waardoor de ontlasting zacht blijft. Ze zitten bijvoorbeeld in groente, fruit, volkoren producten, noten en peulvruchten. Het Voedingscentrum adviseert om per dag minstens 250 gram groente, 2 stuks fruit, ongeveer 5-6 sneetjes volkorenbrood en 4-5 opscheplepels volkoren graanproducten of kleine aardappelen te eten. Zo komt u aan voldoende vezels.

Bewegen

Lang stilzitten werkt aambeien in de hand, dus vermijdt dat indien mogelijk. Regelmatig bewegen stimuleert de werking van de darmen, waardoor het verstopping kan helpen voorkomen. Bovendien is bewegen een goede manier om wat kilootjes kwijt te raken. Mensen die te zwaar zijn, krijgen vaker aambeien omdat er meer gewicht op hun onderbuik drukt.

Goede stoelganggewoonten

Ga meteen naar de wc als u aandrang voelt. Uitstellen leidt maar tot obstipatie en harde ontlasting. Probeer een zekere regelmaat in uw stoelgang te krijgen, zodat u niet op ongelegen momenten naar het toilet moet en het dan ophoudt.

Pers voorzichtig, maar zeker niet te hard en te lang: een hoge druk op het gebied rond de anus veroorzaakt aambeien. Zit rechtop, met uw voeten op de vloer. Doe rustig aan, maar blijf niet uitgebreid uw krantje uitlezen op het toilet. Van lang zitten krijgt u juist aambeien.

Zachte behandeling

Vochtig toiletpapier kan het gebied rond de anus irriteren, zeker als u gevoelig bent voor een van de bestanddelen die erin zitten. Dat geldt ook voor zeep. Ook ruw toiletpapier voelt natuurlijk niet fijn. Was u liever gewoon met warm water en dep het aangedane gebied voorzichtig droog met zacht wc-papier of een handdoek. Een warm bad kan prettig zijn als u last heeft van branderigheid, jeuk of pijn.

Reactie toevoegen

1 Reactie

Door Ria von Hout (niet gecontroleerd) op vr, 2-12-2016 - 16:39

Geen toegevoegde suiker eten is ook een goede remedie. In de natuur komt suiker alleen voor in producten waar ook vezels inzitten. Suiker zonder vezels is eigenlijk geen goed idee voor je darmen, zo heeft de natuur het namelijk niet bedoeld.