PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Veel meer verkeersboetes voor 1 kilometer te hard rijden

Het aantal boetes voor minieme snelheidsovertredingen stijgt explosief. Ook wie slechts 1 kilometer per uur te hard rijdt, is dankzij vernieuwde verkeerscamera's de sigaar. De politiebond schrikt hiervan.

In 2016 zijn maar liefst 3,1 miljoen bekeuringen uitgedeeld voor snelheidsoverschrijdingen tot en met 5 kilometer per uur, tegen 2,4 miljoen in 2014: een stijging van 31 procent. Het totale aantal snelheidsboetes steeg in diezelfde periode veel minder hard, met 18 procent. Vooral op wegen waar tegenwoordig 130 kilometer per uur mag worden gereden, nam het aantal bekeuringen hard toe. 69.000 automobilisten kregen een boete omdat ze daar - na meetcorrectie - 1 kilometer per uur te hard reden, tegen 12.000 in 2014.

Sinds vorig jaar zijn alle flitspalen in Nederland vernieuwd en gedigitaliseerd. Dat betekent dat ze 24 uur per dag en zeven dagen per week aan staan. Ook is het aantal trajectcontroles uitgebreid.

'Belachelijk'

Die boete is 20 euro, waarvan 9 euro administratiekosten. ,,Belachelijk”, vindt Geert Priem, voorzitter van politievakbond ANPV. ,,Soms is het nodig om een paar kilometer per uur harder te rijden, bijvoorbeeld om veilig in te halen of om een gevaarlijke situatie te voorkomen.”

Volgens Priem gaat het Openbaar Ministerie veel te ver met alle boetes voor kleine snelheidsovertredingen. ,,Dit frustreert mensen. Het is een verkapte vorm van belasting. Ook schaadt dit het gezag en de geloofwaardigheid van de politie. Het is veel belangrijker om huftergedrag harder aan te pakken, zoals bumperkleven en rechts inhalen.”