Prijzen A-merken stijgen het hardst

In de supermarkt stijgen de prijzen van A-merken harder

Supermarkt in Amsterdam
Getty Images

In de supermarkt stijgen de prijzen van A-merken harder dan van budgetmerken. A-merekn werden in een jaar zeven procent duurder, dat is bijna het dubbele van de inflatie in dezelfde periode. De prijzen van budgetmerken stegen met drie procent iets minder dan de inflatie. Het inruilen van A-merken voor budgetmerken levert dus een steeds grotere besparing op.

Dat blijkt uit een prijspeiling van de Consumentenbond. In de peiling zijn de prijzen van ruim achthonderd A-merken en 300 budgetmerken in april 2023 en april 2024 bekeken. Van de honderd meest verkochte A-merken stegen er 73 harder dan de inflatie. De grootste stijgers waren Omo (39 procent), Senseo (24 procent) en Robijn (23 procent). Slechts zeven A-merken werden niet duurder.

Supermarkten

De Consumentenbond constateerde grote verschillen tussen supermarkten. Bij Jumbo stegen de prijzen van A-merken het hardst, gemiddeld met elf procent. Bij de andere supermarkten was der stijging zes tot zeven procent. Nettorama is het goedkoopst voor A-merken met negen procent lagere prijzen dan gemiddeld. Dirk, Hoogvliet en Vomar zijn ook relatief goedkoop voor A-merken.

Supermarkten hebben de Consumentenbond laten weten dat de inkoopprijzen van A-merken de afgelopen jaren harder zijn gestegen dan die van budgetmerken. In Duitsland en Frankrijk liggen de inkoopprijzen van A-merken. Een aantal producten van A-merken staat niet toe dat Nederlandse supermarkten de producten voor dezelfde lage prijs over de grens inkopen.

Auteur