Bankadministratie bewijst geldopname

Getty Images

De bankadministratie is doorslaggevend voor een geldopname, ook als de klant zegt dat de geldautomaat geen bankbiljetten gaf. In zo´n geval hoeft de bank geen camerabeelden te geven.

Dit blijkt uit een bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. In deze zaak heeft een klant tot twee maal toe geprobeerd een bedrag van vijfhonderd euro op te nemen bij een geldautomaat van haar bank. Na de eerste keer heeft ze drie minuten gewacht, maar ook de tweede keer is het geld niet uitgegeven. De tweede keer is het bedrag wel door de bank afgeschreven. De vrouw wilde dat de bank het geld zou vergoeden en de camerabeelden vrij zou geven. Aangezien alleen zij op de beelden zichtbaar is, wordt de privacy niet geschonden.

Geen kasoverschot

De bank weigerde de beelden af te staan, omdat deze zijn bedoeld om criminele en frauduleuze activiteiten op te sporen. Alleen als de Officier van Justitie erom vraagt, geeft de bank de beelden. Bovendien staan de camera´staan zo opgesteld dat ze de persoon kunnen identificeren. Ze zijn niet gericht op het uitgifteluik. Uit de logrol van de bank bleek dat er die dag geen storing is geweest en dat er geen kasoverschot was. Ook bleek uit die rol dat er vijfhonderd euro was uitgekeerd aan de klant. De bank meende daarom dat het bedrag terecht was afgeschreven.

Geen tegenbewijs

De Geschillencommissie wil in deze gevallen dat de klant bewijs levert, die de logrol van de bank tegenspreekt. Dat kon de klant niet. Het bleef bij de mededeling dat er geen geld uit de automaat was gekomen,. Daarom kreeg de bank gelijk. Ook hoefde de bank de camerabeelden niet te geven, omdat deze voor opsporingsdoeleinden worden gemaakt.

Auteur 
Bron 
  • Kifid