Extra kosten klantenservice verboden

Getty Images

Een telefoontje naar de klantenservice mag niet meer kosten dan de normale kosten naar een vast of mobielnummer. In Nederland zelfs niet meer dan 1 euro per gesprek.

Dat heeft het Hof van Justitie van de Europese Unie op verzoek van de Rechtbank in Stuttgart geoordeeld. De rechtszaak werd aangespannen door een Duitse vereniging die strijdt tegen oneerlijke handelspraktijken tegen de elektronicawinkel Comtech.

Volgens het Europese hof moeten consumenten zonder bijkomende kosten contact kunnen opnemen met een bedrijf. Klantenservice is namelijk de plek waar consumenten terechtkunnen wanneer zij gebruik willen maken van hun recht op garantie of een aankoop willen annuleren. Als een bedrijf daar extra kosten aan mag verbinden, kan dat klanten daarvan weerhouden, aldus het hof.

In Nederland mogen al geen extra kosten voor een telefoontje naar de klantenservice in rekening gebracht. Wel mogen bedrijven een zogenaamd informatietarief per gesprek rekenen bovenop het normale tarief. Het informatietarief mag niet hoger zijn dan 1 euro per gesprek.

Bron: AD