Gratis proefpakket besteld en teruggestuurd; toch betalingsverplichting?

Getty Images

Onlangs heb ik bij een bedrijf X afslankpillen besteld. Dit zou gaan om een proefpakketje voor €7,50. Ik heb dit pakketje ontvangen en heb een aantal pillen geprobeerd, maar bij nader inzien vond ik het eigenlijk toch maar niets.

Ik heb daarom het pakketje terug gestuurd en voor zover ik had begrepen was daarmee de kous af. Ik zou alleen €7,50 kwijt zijn en ik zou verder nergens aan gebonden zijn. Voor de zekerheid heb ik de automatische incasso geblokkeerd. Tot mijn grote verbazing ontvang ik twee weken later een aanmaning dat ik een bedrag van €68 niet betaald zou hebben met daarbij het bericht dat als ik niet betaal er een incassobureau in de arm zou worden genomen. Kunt u mij zeggen wat ik nu het beste kan doen?

In de huidige tijd gebeuren dit soort dingen helaas regelmatig. Het is van groot belang dat u als consument altijd de voorwaarden goed doorleest. Zeker als er geadverteerd wordt met “gratis proberen” of  “niet goed geld terug”.

Ik heb de voorwaarden van het door u genoemde bedrijf X opgezocht en daar staat het volgende:

Actievoorwaarden abonnement
Probeer deze actie: Het Probeerpakket bevat 60 capsules die u risicoloos mag proberen, u betaalt alleen de verzend- en verpakkingskosten van €7,50. Bevalt het u? Dan kunt u dit pakket volledig opgebruiken. Voor dit pakket betaalt u slechts € 68.
Bevalt dit product X  u niet? Dan kunt u het pakket terugsturen en heeft u risicoloos kunnen proberen. In dat geval ontvangen wij de rest van het pakket graag binnen 14 dagen na ontvangst retour.

Als wij het pakket niet retour ontvangen binnen 14 dagen na uw ontvangst, gaan wij ervan uit dat product X u bevalt en wordt u automatisch lid van het abonnement. Dit houdt in dat u elke maand een vervolgpakket t.w.v. €68 ontvangt en dat u akkoord gaat met het herhaaldelijk betalen (via een factuur of een incasso) van dit bedrag. Als lid betaalt u € 68 per maand voor een pakket product X met daarin 60 capsules per verpakking tot wederopzegging. Met het akkoord gaan met onze (actie) voorwaarden geeft u tot wederopzegging toestemming de bedragen voor geleverde goederen automatisch van uw rekening af te schrijven.


Op het eerste gezicht lijken deze voorwaarden duidelijk. Nog eens nalezen levert bij mij echter de volgende (vraag)punten op:

  • Wat wordt er verstaan onder: “Risicoloos”; risicoloos voor uw portemonnee of voor uw gezondheid?
  • Wat wordt verstaan onder : “De rest van het pakket”; naar de letter zou het dus zo kunnen zijn dat u het proefpakket opgebruikt op 1 pil na.
  • Wat wordt er verstaan onder 60 dagen risicoloos gratis proberen? Er staat ook in de voorwaarden dat het pakket binnen 14 dagen na ontvangst weer bij Bedrijf X binnen moet zijn. U zult dus slechts maximaal ongeveer 10 dagen de pillen kunnen proberen om er zeker van te zijn dat de termijn niet verstrijkt. Bovendien; hoe kun je in zo’n korte termijn ontdekken of iets ook echt resultaat oplevert.
  • Wat wordt verstaan onder “binnen 14 dagen na ontvangst retour”? Het lijkt er op dat het van groot belang is dat zij het pakket binnen 14 dagen retour hebben ontvangen. Dat lijkt me een lastig punt, want hoe is dat aan te tonen, hoe lang doet het pakket erover en wie moet wat bewijzen?

Conclusie

Maar voorwaarden zijn voorwaarden en u wordt geacht hiervan kennis te hebben genomen en formeel zult u hier (behalve als deze voorwaarden – voor een rechter - onredelijk blijken te zijn) aan gebonden zijn. Zoals u kunt lezen,  zijn er wel behoorlijk wat vraagtekens bij de redelijkheid van deze voorwaarden te plaatsen.

Advies

Ervan uitgaande dat u het pakket een aantal dagen heeft geprobeerd en dat Bedrijf X het deels gebruikte pakket binnen 14 dagen retour heeft ontvangen, zou u ook volgens de voorwaarden dus in elk geval verder nergens toe verplicht zijn.

Ik zou u adviseren allereerst contact opnemen met het bedrijf en kijken of u er met hen uit komt. Het zou prettig zijn als u een bewijs heeft van het feit dat u het pakket tijdig (bijvoorbeeld binnen 10 dagen na ontvangst) heeft teruggestuurd. Als dit niets oplevert, zou ik u adviseren om contact op te nemen met de Autoriteit Consument & Markt. Zie: https://www.acm.nl/nl/ In het uiterste geval zult u dit voor de rechter moeten uitvechten.

N.B. Proefpakketjes leiden vrijwel altijd tot narigheid; wees dus op uw hoede.

N.B. De naam van het bedrijf hebben we weggelaten, met name omdat dit voor de problematiek van de zaak verder niet van belang is.

Getty Images
Mr. Nicole Goud is fiscalist en jurist met jarenlange ervaring in onder meer de belastingadvieswereld (sinds 1987). Ook heeft zij een aantal jaren gewerkt als auteur en ontwikkelaar van lesmateriaal bij een opleidingsbedrijf voor de financiële dienstverlening. Op dit moment gebruikt zij haar kennis en ervaring bij de professionele afwikkeling van nalatenschappen en als juridisch/fiscaal adviseur binnen haar eigen bedrijf Akto, uw erfcoach en meer (www.akto.nu).

Auteur