PlusOnline.nl maakt gebruik van cookies: functioneel, om instellingen en voorkeuren te onthouden, voor beter en eenvoudiger navigeren en inloggen; analytisch, om bezoeken bij te houden en te bestuderen; voor commerciële doeleinden, om bij te houden hoe vaak bepaalde advertenties zijn getoond en geklikt; voor targeting doeleinden, om advertenties op uw interesses te kunnen aanpassen en zodat andere sites ook gerichte advertenties kunnen tonen. Door hiernaast op akkoord te klikken, of door gebruik te blijven maken van deze website gaat u hiermee akkoord. Lees voor meer informatie ons Cookiebeleid.

Akkoord

Klachtenbehandeling boa's moet beter

De klachtenbehandeling over boa's moet verbeteren. Boa's zijn buitengewoon opsporingsambtenaren zoals conducteurs, parkeerwachten,sociaal rechercheurs en boswachters. Mensen die klachten hebben over boa's, weten nu vaak niet waar ze deze kunnen indienen.

Dit schrijft de Nationale Ombudsman in zijn onderzoeksrapport 'Buitengewone klachtbehandeling'. Buitengewoon opsporingsambtenaren worden veelvuldig ingezet voor toezicht, handhaving en opsporing van strafbare feiten. Er zijn circa 23.500 boa's werkzaam in Nederland. Zij beschikken over opsporingsbevoegdheden en in sommige gevallen ook over politiebevoegdheden, zoals de veiligheidsfouillering en zelfs over geweldsmiddelen, bijvoorbeeld handboeien of een wapenstok.

Uniforme procedure

Burgers hebben recht op een overzichtelijke en goede klachtbehandeling, onafhankelijk van wie de boa-werkgever is. Daarom vindt de Nationale ombudsman het noodzakelijk dat boa-werkgevers een uniforme en behoorlijke klachtenprocedure hanteren. De minister van Veiligheid & Justitie zou de boa-werkgevers hiertoe moeten verplichten. Ook moeten boa-werkgevers verplicht worden om burgers informatie te verstrekken over het indienen van een klacht.

Bron(nen):