Negatief reisadvies: krijg ik mijn geld terug?

Getty Images

Voor vrijwel alle landen in de wereld geldt een reisadvies. Bij een negatief reisadvies waarschuwt men voor onveilige situaties. Krijgt u de reissom terug als een reisadvies pas later negatief wordt?

De Nederlandse overheid wil reizigers goed informeren over de veiligheid in een bepaald land. Op die manier kunnen mensen zich beter voorbereiden op de reis. Daarom wordt er voor bijna alle gebieden een reisadvies afgegeven.

Buitenlandse Zaken

Het reisadvies wordt bepaald door het ministerie van Buitenlandse Zaken. In samenwerking met ambassades, lokale autoriteiten, organisaties en inlichtingendiensten formuleert het ministerie een officieel reisadvies voor een bepaald gebied.

Soms gaat het om een 'positief' reisadvies, maar zijn er wel veiligheidsrisico's aan verbonden. Wees dan alert of maak de reis alleen als het echt noodzakelijk is.

Ontradend of negatief reisadvies

In een aantal landen en gebieden geldt (soms) een negatief reisadvies. Denk aan risico op ontvoeringen, bomaanslagen, natuurrampen, (politieke) spanningen of andere onveilige situaties. Op deze website vindt u een overzicht van alle gebieden met een negatief reisadvies.

Een negatief reisadvies is niet-bindend. Iedere reiziger draagt zelf de verantwoordelijkheid om zich zo goed mogelijk te laten informeren over de veiligheid in een bepaald gebied, maar behoudt de vrijheid om wel of niet naar een gebied af te reizen.

De verzekering

De reisverzekering dekt altijd schade die wordt opgelopen tijdens de reis. Het gaat dan bijvoorbeeld om schade aan digitale apparaten, bagage die niet aankomt of een plotseling ziekenhuisbezoek. Dit soort schade wordt door de verzekeraar vergoed. Als een reis niet kan doorgaan wegens persoonlijke redenen, komt uw (eventuele) annuleringsverzekering om de hoek kijken. Toch wordt de reissom dan niet altijd terugbetaald.

Maar stel: u heeft een reis geboekt, en later wordt alsnog een negatief reisadvies afgegeven. Wat voor gevolgen heeft dit voor de verzekering? Krijgt u sowieso geld terug of kunt u alleen de reis omboeken?

Daarvoor is de Calamiteitencommissie in het leven geroepen. Deze commissie bepaalt of de reisovereenkomst wordt ontbonden. De reisorganisator vraagt het betaalde bedrag terug bij het Calamiteitenfonds, waarna de consument zijn geld ontvangt. Niet elke oorzaak leidt tot vergoeding van de reissom, bijvoorbeeld in het geval van een orkaan of een andere natuurramp. De reiziger is zijn geld dan simpelweg kwijt.

Wel kan een zogenaamde dekkingsbeperking worden ingesteld. De garantie van het Calamiteitenfonds wordt dan ingetrokken. U kunt uw reis vanaf 30 dagen voor vertrek kosteloos annuleren. De reisorganisator betaalt in dat geval de betaalde reissom terug. Let op: niet alle reisorganisaties zijn verbonden aan het Calamiteitenfonds. Lees de voorwaarden door voordat u boekt.

Bijkomende kosten

De kosten voor een (nieuw) paspoort, visum of vaccinaties worden in geen enkel geval vergoed als de reis niet doorgaat. Reizigers kunnen de betaalde premie van de reisverzekering wél terugvragen. Uiteraard moeten zij daarvoor aankloppen bij de verzekeraar.

Andere bron: reisverzekeringblog.nl

Bron 
  • Rijksoverheid