Winkel is failliet, hoe krijg ik mijn geld terug?

Onlangs heb ik een e-bike besteld bij een online winkel

Chinese webwinkel vrouw met telefoon en pakjes
Getty Images

Onlangs heb ik een e-bike besteld bij een online winkel en daarvoor ook een aanbetaling gedaan. Nu is deze winkel failliet gegaan en kan mijn e-bike niet meer worden geleverd. Krijg ik mijn aanbetaling nog terug?

Angela Schilling, namens Consu­wijzer:

Misschien wel, maar het zal niet makkelijk zijn. Bij een faillissement wijst de rechter een curator aan. Het bedrijf mag dan niet meer zelf beslissen over zijn geld en spullen. De curator bepaalt welke schulden er betaald worden met het over­gebleven geld.

Schuldeisers als de Belastingdienst en banken hebben voorrang op ­betaling. Vaak is het geld daarna helaas op. Het kan dus zijn dat u uw aanbetaling niet terugkrijgt, of slechts een gedeelte ervan. Soms heeft een bedrijf een garantie­regeling voor aanbetalingen. Of dit zo is, kunt u terugvinden in de ­algemene voorwaarden.

U kunt nu het best contact opnemen met de curator en schriftelijk uw aanbetaling terugvragen. Vaak kan dit ook digitaal via de website van de curator. Weet u niet wie de ­curator is? Via het Centraal Insolventieregister (CIR) op www.­rechtspraak.nl kunt u dit achter­halen. Het CIR is een openbaar register van rechtbanken.

Auteur