Zeven praktische zaken die geregeld moeten worden als u in quarantaine gaat

Getty Images

Steeds meer mensen moeten uit voorzorg thuisblijven omdat ze klachten hebben. Het is behoorlijk ingrijpend om het huis niet meer uit te mogen. Wie regelt bijvoorbeeld de boodschappen en mag de thuishulp nog wel langskomen? PlusOnline zet de belangrijkste zaken op en rij.

1. Contact

Laat uw omgeving allereerst weten dat u in quarantaine gaat. Via een telefoontje, een e-mail, of whatsappbericht bijvoorbeeld. Zeg afspraken die u had gemaakt af. Durf daarnaast om hulp te vragen, bijvoorbeeld van bekenden of familie in de buurt. De kans is groot dat mensen uit zichzelf hulp aanbieden, maar dan moeten ze wel van de situatie op de hoogte zijn.

2. Boodschappen

Leest u dit artikel terwijl quarantaine nog niet aan de orde is? Zorg dan vast voor een basisvoorraad om een eventuele quarantaineperiode in de toekomst door te komen. Ook voor uw huisdieren. Hier leest u welke producten handig zijn om in huis te hebben.

Geen voorraad in huis? De meeste supermarkten bezorgen tegenwoordig aan huis. Hier leest u daar meer over. Of vraag kennissen, vrienden of familie om boodschappen voor u te kopen. Er zijn vaak ook lokale initiatieven voor een warme maaltijd. Stichting Thuisgekookt koppelt mensen aan buurtgenoten die tijdens de quarantaine vrijwillig voor u koken en de maaltijden aan de deur hangen. U betaalt alleen voor de ingrediënten. Bel 06-83447197 om uw wensendoor te geven. Let op: Stichting Thuisgekookt maakt meestal binnen 48 uur een koppeling. De eerste twee dagen is dus een andere oplossing nodig.

Lukt dat allemaal niet? Dan kunt u contact opnemen met:

- Uw gemeente (bel 14+ het netnummer van uw gemeente, voor Rotterdam is dat bijvoorbeeld 14 010)
- Het Rode Kruis (070-4455888, bereikbaar van ma t/m vr van 09.00-17.00 uur. Voor mensen die slechthorend zijn of doof is er de mogelijkheid om via WhatsApp contact te hebben via 06-57813499.

3. Medicijnen

Vraag de apotheek om uw medicijnen thuis te bezorgen of zorg ervoor dat iemand uw medicatie ophaalt. Lukt thuisbezorgen niet vanwege de bezorgkosten? Of kan niemand uw medicatie ophalen? Dan kunt u ook contact opnemen met de gemeente of het Rode Kruis, zoals hierboven vermeld.

4. Zorg en ondersteuning

Krijgt u zorg en ondersteuning thuis zoals wijkverpleging of huishoudelijke hulp? Vertel uw contactpersoon dat u in quarantaine gaat. Bekijk samen hoe de (medische) zorg en ondersteuning door kunnen blijven gaan. Zorgverleners hebben van het RIVM richtlijnen gekregen om de zorg en ondersteuning zoveel mogelijk te blijven verlenen. Houd u altijd aan dierichtlijnen en neem bij twijfel contact op met de zorgorganisatie en/of uw gemeente.

5. Hond uitlaten

U mag alleen in uw eigen tuin of op uw balkon komen. Vraag iemand in uw omgeving daarom om de hond uit te laten. Of maak tijdelijk gebruik van een hondenuitlaatservice. Niet elke service is betaald. Via Hondjeuitlaten.nl kom je bijvoorbeeld in contact met mensen voor wie het niet mogelijk is om zelf een hond thuis te houden, maar het wel leuk vinden om regelmatig een rondje te wandelen. Zij doen dat gratis. Reken er wel op dat het even kan duren voordat u iemand in de buurt heeft gevonden, dus het kan handig zijn om u uit voorzorg vast in te schrijven. Lukt dit niet? Neem dan contact op met het Rode Kruis om de mogelijkheden te bespreken.

6. Inkomen

Werkt u? Vertel uw werkgever dat u in thuisquarantaine gaat. Informeer ook de bedrijfsarts als u werknemer bent. Maak duidelijke afspraken over werkzaamheden tijdens deze periode. Kunt u niet thuiswerken? Dan is het meestal zo dat u recht heeft op het loon voor uw vaste uren, zolang uw dienstverband doorloopt. Maar het kan in uw situatie anders zijn. Kijk hier voor meer informatie.

Bent u zelfstandig ondernemer en kunt u niet werken door de quarantaine? Probeer dan na 10 dagen de werkzaamheden weer op te pakken, of wijzig de periode van de opdracht. Kan dat niet? Probeer dan een vervanger te regelen. Heeft u financiële schade? Dan kunt u misschien gebruik maken van de TOZO-regeling. U vraagt deze regeling aan bij uw gemeente. De TOZO-regeling is een aanvulling op uw inkomen tot aan sociaal bijstandsniveau. De gemeente beoordeelt uw aanvraag en bepaalt of u aan de criteria voldoet. Meer informatie vindt u hier.  Voor andere regelingen kunt u contact opnemen met het KVK Coronaloket. Houd uw KVK-nummer bij de hand. Maakt u zich zorgen over uw financiële situatie? Neem een kijkje op Steunpunt Coronazorgen.

7. Informeren

Als laatste: informeer naar de richtlijnen van de quarantaine. Wanneer mag u weer de deur uit? En wat als uw klachten over zijn op de dag dat uw coronatest gepland staat? Kijk op deze pagina van het RIVM en lees deze brochure.

Bron: RIVM, Rode Kruis

Auteur