5 tips tegen vermoeidheid

Zo zorg je voor meer energie in de herfst en winter

Het is koud, nat en eerder donker. Voor veel mensen de tijd waarin ze nou niet bepaald overstromen van levenslust. Vier van de tien Nederlanders voelen zich in de donkere en koude maanden moe en minder energiek dan in de warmte en het licht van de zomer. Vijf tips om vol energie de herfst door te komen.

1. Beweeg je fit

Probeer in ieder geval vijf dagen in de week een half uur te bewegen. Intensief sporten mag, maar een wandeling maken of op de fiets naar het werk of naar school telt ook. Tijdens het sporten maakt je lichaam endorfine aan, waardoor je je energiek voelt.

2. Bespaar energie

Na het ingaan van de wintertijd zijn veel mensen een tijdje van slag. De wintertijd-jetlag duurt meestal een paar dagen. Ben je gewend aan de wintertijd, zorg dan voor regelmaat. Dat klinkt saai, maar uit onderzoek blijkt namelijk dat routinematige activiteiten 10 keer minder mentale energie kosten dan niet-routinematige activiteiten. Je bespaart zo energie.

3. Zorg voor voldoende vitamines

Vermoeidheid en irritatie liggen in de donkere dagen op de loer. Drie B-vitamines lijken te helpen in de strijd daartegen. Vitamine B1 bijvoorbeeld, maar ook vitamine B2 en B6 lijken de stemming positief te kunnen beïnvloeden. Deze B-vitamines komen volop voor in een evenwichtige en gevarieerde voeding. Eet daarom gezond en denk vooral aan volkorenproducten en aan magere vleessoorten, kaas of melkproducten. Vooral bij een actieve levensstijl en in veeleisende periodes waarin er van alles op je afkomt kan een dagelijkse multivitamine helpen om te zorgen voor voldoende energie in je lichaam.

4. Kies voor gezond eten

Probeer iedere dag voldoende basisvoedingsmiddelen binnen te krijgen. Kies zo min mogelijk voor tussendoortjes die veel suiker en of vet bevatten. Dit zijn voedingsmiddelen die je geen waardevolle stoffen leveren, maar wel veel calorieën: verkeerde energie dus. Kies liever voor herfstgroente of smoothies. Daarvan krijg je juist energie en ze zijn nog goed voor je weerstand ook.

5. Voldoende licht

In de herfst en de winter maak je geen vitamine D meer aan. Je moet het dus hebben van de voorraad die je in de zomer hebt aangemaakt. Niet iedereen is het in de zomer gelukt om voldoende buiten te zijn. Dan kan aanvulling zinvol zijn.

17 Comments

Door J.G. Coenraats (niet gecontroleerd) op wo, 12-6-2019 - 09:55

Helder en waardevol advies!

Door G. Bohner (niet gecontroleerd) op za, 19-1-2019 - 10:41

M.b.t. gezond eten heb ik opmerkingen gemaakt over verborgen suikers, die dus, zo blijkt uit de laatste uitzending van Zembla, niet als zodanig worden aangegeven op de etiketten, maar wel degelijk in héél veel producten zitten, zelfs in veel babyvoeding. Deze reactie is weggehaald. Waarom? Het heeft toch alles te maken met gezond leven. Maar als fabrikanten gebruikte suikers weglaten of onder een andere noemer het op het etiket plaatsen, is dat dus misleidend; zij hebben geen affectie met de gezondheid van de Nederlanders, maar gaan voor het grote geld. Afschuwelijk toch?

Door Andrea (niet gecontroleerd) op vr, 18-1-2019 - 13:14

Kan dat, vitamine B te hoog? En om welke vitamine B gaat het? Je zou kunnen googlen of anders aan de huisarts vragen.

Door Andrea (niet gecontroleerd) op vr, 18-1-2019 - 13:11

Dat men teert op de voorraad van de zomer geloof ik ook niet. Waarom wordt dan geadviseerd om dagelijks vitamine D te slikken?
Mensen met een donkere huid hebben in ons deel van de wereld sneller een vitamine D tekort.
's Winters is dat bij iedereen een groter risico voor zover het afhankelijk is van daglicht.
De volkeren in het Noorden eten veel vis en waarschijnlijk ook veel andere voedingsmiddelen waar vitamine D in zit.
Het gaat niet alleen om daglicht.
Als je de goede dingen eet, krijg je voldoende binnen.
Het is o.a ook belangrijk voor de botopbouw.
Al met al geen onzin.

Door Jojo (niet gecontroleerd) op vr, 18-1-2019 - 11:13

@Hannie, als het ene stofje te hoog is, kan het andere te laag zijn. Te hoog B6 kan te maken hebben dat de omzet naar de actieve vorm onvoldoende is; dit door tekort aan B12 en andere factoren. Te hoog B12 kan met onderliggende problemen te maken hebben of te laag foliumzuur. Een alternatief genezer weet misschien meer in jouw specifieke geval.
@lllief, kan ook via bijvoorbeeld spiertest.

Door Hannie (niet gecontroleerd) op vr, 18-1-2019 - 09:20

Mijn vraag is hoe komt het ?
Dat mijn vitamine B te hoog is ?
En ik slik geen multidrank.of pillen daar voor.

Door f vd horst (niet gecontroleerd) op ma, 26-11-2018 - 05:24

Dank jullie wel;
dit is een gewoon en verstandig advies!
Van over-vermoeid worden herstel je in deze periode het moeilijkst

Door Ikke (niet gecontroleerd) op zo, 25-11-2018 - 19:04

Groot gelijk!!!

Door Corry (niet gecontroleerd) op zo, 25-11-2018 - 15:51

Voel me moe. Vol hoofd. Geen energie

Door Anonymous (niet gecontroleerd) op zo, 25-11-2018 - 13:53

Kennis kan niet best slapen tot helemaal niet slapen. Al drie week niet slapen en dan nog naar school moeten ook. Slaappilletjes helpen niet meer en hij heeft best een slechte jeugd gehad Ouders gescheiden. Stiefmoeder wilde hem het huis uit hebben en deed daar gedurfde pogingen toe. Dus opnieuw gescheiden vader en stiefmoeder. Vader vorig jaar overleden en nu erge slaapproblemen Biologische moeder wilde aanvankelijk niet van hem weten nadat hij voor de vader had gekozen om te wonen. Hij was toe tien jaar en is nu 26 Later hebn ik als opa gezorgd dat er weer contact kwam met zijn echte moeder. Dat gaat redelijk maar de moederband is verloren. Wel heeft hij mijn vrouw en oma altijd gezien als de moeder en oma tegelijk Zijn opa ik dus heb hem altijd proberen te helpen en heb wel fouten gemaakt door dat ik de situatie soms niet begreep hoe komt hij nu van zijn slaapprobleem af. Hij heeft een vriendin en heeft financieel geen zorgen door de erfenis van vader.