Sporten als u grieperig bent

Even rust of blijven trainen?

Een hoofd vol snot, schurende keel en een futloos lichaam: reden genoeg om de sportschool te verruilen voor de bank. Of kunt u toch beter al uw moed verzamelen en wel gaan trainen? Is bewegen goed voor uw weerstand of juist niet? En wanneer mag u echt niet sporten?

In de herfst en winter heeft u zo een snotneus te pakken. Verkoudheids- en griepvirussen zijn nu eenmaal erg besmettelijk. Ze verspreiden zich in vochtdruppeltjes door de lucht en via de handen naar nieuwe slachtoffers. Houd uw weerstand op peil, zodat u zo goed mogelijk gewapend bent tegen deze onvermijdelijke virussen.

Sporten kan daarbij helpen: een goede conditie en elke dag een halfuurtje matig intensief bewegen verkleinen de kans op een verkoudheid of griepje. Bovendien vermindert sporten stress en zorgt het ervoor dat u beter slaapt, wat ook weer goed is voor de weerstand.

Extreme inspanning

Zware training vergroot de kans op een verkoudheid juist. Extreme inspanning, zoals een marathon lopen, heel veel of urenlang sporten, verlaagt de weerstand tijdelijk. Overtrainde atleten krijgen vaker een infectie. Ook door afkoeling kan uw weerstand afnemen, waardoor u vatbaarder wordt voor virussen. Goed herstellen na een flinke training en zorgen dat u lekker warm blijft, is belangrijk om de griep buiten de deur te houden.

Griep of verkouden

Bent u toch verkouden of grieperig? Of sporten een verstandige optie is, hangt af van wat u precies onder de leden hebt. Verkoudheid en griep worden nog wel eens in één adem genoemd, maar het zijn wezenlijk andere kwalen.

Een verkoudheid krijgt u door besmetting met een van de vele verkoudheidsvirussen. Dit zorgt voor een ontsteking van de slijmvliezen in de neus, bijholten en keel. Hierdoor krijgt u keelpijn, een verstopte neus en te veel snot en last van niezen en hoesten. U kunt ook hoofdpijn, spierpijn en verhoging van maximaal 38 graden Celcius hebben en u niet zo fit voelen. Na ongeveer een week bent u er weer bovenop.

Griep krijgt u van een gevaarlijker virus, een van de influenzavirussen, en geeft ernstigere ziekteverschijnselen. Meestal krijgt u plotseling koorts, boven de 38 graden Celsius. Binnen 12 uur kan de koorts oplopen naar 39 graden. U voelt zich flink ziek, krijgt koude rillingen, keelpijn, hoofdpijn en spierpijn in het hele lichaam. De koorts en pijn verdwijnen na een dag of drie, vier, maar u kunt zich nog een paar weken niet helemaal 100 procent voelen.  

Koorts gevaarlijk

Met een verkoudheid mag u gewoon sporten. Soms gaat uw neus daardoor open en voelt u zich weer wat beter. Doe de eerste dagen wel een beetje rustig aan. Neem eventueel een pijnstiller tegen de hoofdpijn. Mondt uw verkoudheid uit in een voorhoofdsholteontsteking of bronchitis, dan is sporten niet aan te raden.

Heeft u griep, dan mag u niet sporten. Uw lijf heeft veel energie nodig om weer beter te worden, dus verspil geen kracht aan sporten. Flink bewegen met griep vertraagt het herstel alleen maar en uw sportprestaties zullen ook tegenvallen.

Het is een fabeltje dat u met bewegen de koorts eruit zweet, trainen met koorts is zelfs gevaarlijk. Het kan een infectie van de hartspier veroorzaken (myocarditis) die kan leiden tot hartfalen en hartritmestoornissen. Houd als u weer beter bent het dubbele aantal van het aantal dagen waarop u koorts had rust. Na drie dagen koorts, mag u dus nog zes dagen lang niet sporten.

​Doe de nek-ckeck

Twijfelt u nog? Doe de 'nek-check'. Heeft u alleen symptomen boven de nek, zoals een loopneus of verstopte neus, keelpijn, hoofdpijn en oorpijn? Sporten is geen probleem.

Heeft u ook symptomen onder de nek, bijvoorbeeld last van hoesten, kortademigheid, een piepende ademhaling, koorts en spierpijn? Even niet sporten. Gebruikt u regelmatig een hartslagmeter, dan kan deze ook een goede indicatie geven. Is uw hartslag in rust verhoogd, dan is trainen af te raden.

Reactie toevoegen