Kwart Nederlanders krijgt te maken met internetfraude

Getty Images

Een op de vier Nederlanders is de afgelopen jaren slachtoffer geworden van internetfraude of oplichting per telefoon. Schadepost: 786 miljoen euro in totaal.

Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van de Fraudehelpdesk. In het onderzoek gaf een op de vier mensen aan de afgelopen 3 jaar te zijn bedonderd via telefoon of online. Phishingmails zijn het meest effectief. Daardoor raakten argeloze lezers samen de laatste jaren 166 miljoen euro kwijt. Ook fraude via de telefoon, waarbij mensen zogenaamd worden gebeld door Microsoft, of TNT post, of dwingende incassobureau’s, zijn erg lucratief. Daarmee werd in drie jaar tijd maarliefst 126 miljoen euro afhandig gemaakt van slachtoffers. Malware, software waarmee een computer ‘op slot gezet wordt’, zorgde voor een criminele omzet van 88 miljoen euro.

Social Media

Een nieuwe ster aan het firmament van oplichting en bedrog is social media (met name Facebook en WhatsApp). Mensen krijgen bijvoorbeeld bericht van een winkelketen dat ze een prijs hebben gewonnen. ''Klik op dit linkje, vul uw gegevens in, en ontvang deze prijs''. De oplichters hebben dan uw NAW gegevens te pakken en naar de prijs kunt u fluiten.

Bij de Fraudehelpdesk is men niet verbaasd over deze cijfers. Een woordvoerder: ''Je ziet dat cybercrime in opkomst is. Deze vorm van oplichting is populair omdat de kosten gering zijn en de pakkans is erg klein''.

Bron: AD.nl

Auteur