Als u last heeft van snurken

Wat kan helpen?

Er wordt vaak lacherig over gedaan. Maar voor mensen die er last van hebben, is snurken een reëel probleem. Van welke middelen, houdingen en behandelingen kunt u gebruik maken? Een overzicht: van sprays tot operaties.

Oorzaak snurken
Allereerst is het belangrijk om te weten wat er precies voor zorgt dat u snurkt. Tijdens uw slaap ontspannen de keelspieren zich en wordt de keelholte smaller. Toch moet er lucht doorheen als u ademhaalt. Dit zorgt ervoor dat de weefsels, zoals het zachte gehemelte en de huig, gaan trillen. Zo ontstaat het snurkgeluid. Een zeer ernstige vorm van snurken, waarbij de keelholte helemaal dichtklapt en de ademhaling seconden of zelfs een minuut lang stopt, heet slaapapneu.

 

Zowel snurken als slaapapneu kunnen uw eigen slaapritme en dat van uwpartner behoorlijk verstoren. Daarom zijn er allerlei middeltjes, apparaten en therapieën bedacht die het probleem moeten verhelpen. Van antisnurk-kussen tot neusspray en van beugel tot operatie.

 

Neuspleisters, spray en kussens
Er zijn heel wat middeltjes op de markt waarvan u kunt zeggen: baat het niet, dan schaadt het niet. Sommige mensen hebben er wat aan, veel anderen niet. Zo bestaan er neuspleisters, die uw neusvleugels omhoog trekken en ervoor zorgen dat u gemakkelijker door uw neus kunt ademen. Daardoor ademt u minder via je mond en snurkt u dus minder.

Anderen zweren bij sprays vol natuurlijke oliën en vitaminen die er voor moeten zorgen dat de huig achter in je keel minder trilt. Weer een ander product is het antisnurk-kussen. Dat dwingt u in een bepaalde slaappositie waardoor er meer ruimte in de keelholte ontstaat.

 

Aangepaste levensstijl
Wat bij een aantal mensen zeker kan helpen, is een aangepaste levens- en slaapstijl. Een paar voorbeelden:

  • Snurken komt vaker voor als u op uw rug slaapt, omdat gehemelte, huig en tong dan naar beneden zakken. Probeer dus een andere houding te vinden.
  • Alcohol verslapt de spieren van uw gehemelte. U kunt daarom beter geen alcohol drinken vlak voordat u naar bed gaat. Hetzelfde principe geldt voor slaappillen. Probeer het gebruik ervan te vermijden.
  • Irritatie door tabaksrook vernauwt de keelholte, dus stoppen met roken kan verlichting bieden.
  • Bij overgewicht worden de wanden van de keelholte dikker en snurkt u sneller. Afvallen kan helpen.

Mondprothese
Als snurken voor u of uw partner een permanent slaaptekort of zelfs relationele spanningen oplevert, is het slim om eens naar uw huisarts of keel-, neus- en oorarts te gaan. Veel mensen vinden de drempel hoog, maar er zijn allerlei behandelingen mogelijk die u uw nachtrust kunnen teruggeven.

Zo kan de arts een mondprothese aanbevelen. Dit is een siliconen beugel die de onderkaak naar voren brengt. De keelholte wordt groter en daardoor vermindert het snurken. Met een moeilijk woord heet zo'n prothese een Mandibulair Repositie Apparaat (MRA).

Neusmasker
Mensen die leiden aan een ernstige vorm van slaapapneu, krijgen vaak een CPAP-apparaat (Continuous Positive Airway Pressure). Het principe is dat van een omgekeerde stofzuiger. Via een slangetje en een neusmasker blaast het toestel continu lucht in de neusholte van de patiënt, met een licht verhoogde druk. De keelholte kan zo niet meer dichtklappen. Deze behandeling staat bekend als heel effectief, maar veel mensen vinden het wel belastend.

Operatie
Als het voorgaande allemaal niet helpt, kan de arts een operatie aanraden. Daarbij is alles natuurlijk afhankelijk van de exacte oorzaak van het snurken. Soms gaat het om poliepen of een scheef neustussenschot. Met een operatie is dat vrij gemakkelijk op te lossen.

Ligt de oorzaak in de keel, dan kan de kno-arts een deel van het zachte gehemelte, de huig en de keelamandelen weghalen. Er is ook een behandeling mogelijk die somnoplastiek heet. Daarbij worden de huig en het gehemelte stijver gemaakt met behulp van naalden, die via elektrodes worden verhit.

Dit zijn niet de minste ingrepen en een arts zal dit nooit aanraden zonder eerst een uitgebreid slaaponderzoek te hebben gedaan. Daarbij moet u soms zelfs een nachtje in een slaapcentrum doorbrengen. Eén ding is duidelijk: snurken vormt voor veel mensen meer dan een banaal probleempje, maar er is wat aan te doen. Wordt het een echte gezondheidsklacht, blijf er dan niet mee zitten.