Lunchwandelen houdt u gezond

Wandelen tijdens de pauze

Met het promoten van lunchwandelen probeert het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB) ons zover te krijgen dat we tenminste 30 minuten bewegen op minimaal vijf dagen in de week. Het mooie is dat met een flinke lunchwandeling op elke werkdag al aan deze norm voldaan wordt.

Alle kleine beetjes helpen. Sterker nog, met een volle agenda moet u het vaak juist van die kleine beetjes hebben. Ga eens bij uzelf na hoe vaak u 'te druk' als argument gebruikt om niet naar de sportschool te gaan.

30 minuten bewegen

Alhoewel een blokje om lopen tijdens de lunchpauze niets nieuws is - er zijn mensen die het al jaren doen - is het begrip lunchwandelen door de campagne van het NISB breder bekend geworden en in de belangstelling komen te staan.

Werk is voor veel mensen de grootste tijdsbesteding van de dag. Steeds meer werk leidt tot inactiviteit, doordat de werkdag veelal zittend wordt doorgebracht. Bovendien, hoe komt u eigenlijk naar het werk? Met de auto, de bus of de trein? Neemt u wel pauze? Of hapt u tussen de bedrijven door even snel een boterham weg?

Herinnert u het speelkwartier van vroeger nog? De lesstof laten voor wat het is en lekker naar buiten, frisse lucht inademen. Een dergelijke break is nodig om nieuwe energie en inspiratie op te doen. De beste ideeën krijgt u niet achter uw bureau, maar tijdens de afwas, onder de douche of tijdens een lunchwandeling.

Lunchwandelen is de ideale gelegenheid om samen met collega's even de benen te strekken. Bovendien, lunchwandelen is laagdrempelig. Vrijwel iedereen kan het, er zijn geen speciale faciliteiten of hulpmiddelen nodig en het wandelparcours ligt al klaar. En dat gratis en voor niets!

Elke dag 30 minuten bewegen geeft u vele voordelen. U bent gezonder en voelt u beter. Bovendien merkt u dat de conditie met sprongen vooruit gaat. En is het niet lekker om er even tussenuit te gaan en een frisse neus te halen? U voelt zich daarna zeker minder gestrest en doet u werk ook nog met plezier. En niet onbelangrijk, je vermindert zo de kans op hart- en vaatziekten, diabetes en overgewicht.

Wandeltips

Gelukkig zien steeds meer werkgevers het belang van bewegen in en stimuleren ze het. Immers, een gezonde fitte werknemer is minder snel ziek, minder gestrest en meer betrokken bij het bedrijf.

Enkele tips voor je werkgever om het lunchwandelen te promoten:

  • Zet de lunchwandelaars in het zonnetje. Organiseer bijvoorbeeld de verkiezing 'Lunchwandelaar van de Maand'.
  • Organiseer lunchdaten via een trefpunt of via de mail, zodat lunchwandelaars met elkaar in contact komen.
  • Wandel voor een goed doel. Sponsor de lunchwandelaar met een bepaalt bedrag per keer dat hij wandelt.
  • Beloon de lunchwandelaar. Geef hem bijvoorbeeld een paraplu - met het logo van het bedrijf - zodat een buitje de lunchwandeling niet meer kan bederven.
  • Organiseer kleine wedstrijdjes met lunchwandelen. Maak teams waarin de totale gewandelde afstand vertaald wordt naar een groter doel, zoals het Pieterpad wandelen. Reik vervolgens een passende prijs uit aan het team dat als eerste het doel bereikt.
  • Richt een vitrine in of maak een prikbord met informatie over routes, foto's van leuke plekjes in de buurt etcetera.
  • Plaats een artikel in het personeelsblad over de mogelijkheden van lunchwandelen.
  • Geef de lunchwandelaar een stappenteller. Een dergelijke teller kan een extra stimulans zijn om te gaan lunchwandelen.
Trefwoorden: