7 tips voor mentale veerkracht

Snel overeind bij tegenslagen en stress

Ben jij iemand die (meestal) gezond eet, genoeg slaapt en beweegt? Goed bezig! Je hebt waarschijnlijk al gemerkt dat deze gewoontes je helpen om je niet alleen lichamelijk maar ook psychisch fijn te voelen. Maar wist je dat het nóg beter kan? Je mentale weerbaarheid kun je trainen met deze zeven tips.

1. Zeg 'stop' tegen gepieker

Als je piekert, maak je je zorgen over wat (misschien) gaat gebeuren. Maar of de toekomst er echt zo uit gaat zien, weet je niet. Wat zonde en vooral nutteloos! Op dit moment is er immers niks aan de hand en zou je plezier kunnen hebben.

Stel: je hebt over twee weken een afspraak bij de tandarts voor een wortelkanaalbehandeling. Daar zie je enorm tegen op. Je slaapt nu al slecht, en tijdens je werk of je lievelingsserie dwalen je gedachten steeds af naar die ellendige behandelkamer. Daar bereik je natuurlijk helemaal niets mee. Als het al pijn gaat doen, is dat toch echt alleen in dat ene uurtje in de tandartsstoel. Over twee weken. En op alle andere dagen en uren niet.

Zeg daarom direct 'stop' als je gedachten de verkeerde kant opgaan. Breng je aandacht heel bewust terug naar het nu. Als je je volledig concentreert op wat je nu ziet, proeft en ruikt, kun je niet meer piekeren over wat nog moet komen.

2. Geef jezelf een portie geluksvitaminen

Van nature zijn we geneigd te focussen op gevaar en op wat niet goed gaat in ons leven. Dat helpt ons al eeuwenlang om als soort te overleven. Gevoelens van angst en stress hoef je dan ook niet te negeren; ze hebben immers een functie. Maar je moet er ook niet in verdrinken. Stel er daarom positieve emoties tegenover. Als je elke dag stilstaat bij wat mooi en goed is in jouw leven, ontwikkel je vaardigheden om 'vanzelf' het positieve te zien. En daar word je gelukkiger van.

3. Kom uit de slachtofferrol

Je wilt wel stoppen met roken, maar de fabrikanten stoppen stofjes in hun sigaretten waardoor dat niet lukt. Je wilt ook graag een andere baan, maar in sollicitatiegesprekken tref je altijd werkgevers die jouw kwaliteiten niet zien.

Hoe vaker je iets of iemand de schuld geeft van jouw situatie, hoe groter het risico dat je als zuurpruim achter de geraniums eindigt. Vervelend voor anderen maar vooral voor jezelf. Ga daarom op zoek naar wat wél aan jou ligt en bedenk welke stap je kunt zetten om jouw situatie beter te maken. Dag slachtofferrol, welkom eigen verantwoordelijkheid!

4. Bedenk: het hoeft niet altijd zo te blijven

Liefdesverdriet, ziekte, geldzorgen. Tegenslag en verdriet kunnen je flink uit balans brengen. Geef je gevoelens de ruimte maar bedenk ook: het doet nu veel pijn, maar dat hoeft niet altijd zo te blijven. Ook hier geldt: blijf je hangen in wat je overkomt, dan ben je slachtoffer. Maar ga je op zoek naar wat je zelf kunt veranderen, dan heb je kans om weer gelukkig(er) te worden.

5. Kies wat je aandacht geeft

Je kunt je druk maken om corona, de wereldeconomie, de file en irritante mensen in de supermarkt. Maar verandert dat iets? Heb jij er invloed op? Helaas niet. Ondertussen ga je je wel steeds machtelozer of bozer voelen. Want – cliché maar waar – wat je aandacht geeft groeit.

Kies daarom bewust welke zaken jouw energie en emoties waard zijn. Vraag je steeds af: kan ik hier iets aan doen? Zo ja, bedenk dan welke stap je kunt zetten. Is het antwoord 'nee'? Richt je aandacht dan op iets anders.

6. Stop je problemen in een la

Je auto is kapot, op je werk had je een slecht functioneringsgesprek en als je thuiskomt, ontdek je ook nog een lekkage. Hoe blijf je onder zulke omstandigheden een kalme probleemoplosser?

Politici en leiders van grote organisaties zien de hele dag door problemen op zich afkomen. En toch blijven ze functioneren. Dat komt omdat ze problemen een voor een benaderen. Ze concentreren zich eerst op de ene kwestie, daarna komt pas de andere aan de beurt.

Dat kun jij ook doen: stop in gedachten elk probleem (en de bijbehorende emoties) in een denkbeeldige la en doe die goed dicht. Trek vervolgens één la tegelijk open. Dat geeft jou de rust om helder te blijven denken.

7. Hou op met doemscrollen

Ons brein is niet toegerust om de confrontatie met heel veel ellende aan te gaan. Lezen we voortdurend over aanslagen, moorden en zedendelicten, dan worden we daar angstig en verdrietig van. We verliezen de hoop op een positieve toekomst.

Ben jij iemand die de hele dag door de gebeurtenissen in de wereld in de gaten houdt via nieuwssites en social media? Probeer dan wat minder te 'doemscrollen'. Kies een paar (vaste) momenten per dag waarop je je laat informeren. Als jij je niet laat meesleuren in negativiteit en ellende, kun je een baken zijn voor de mensen om je heen.