Hoe blijf je kalm tijdens een conflict?

Toon uw gevoelens en luister naar elkaar!

Iedereen raakt wel eens in een conflict verzeild. Dit hoeft op zich geen negatieve gevolgen te hebben en kan zelfs verhelderend werken. De vraag is alleen: hoe blijf je kalm? Tot tien tellen is een veelgehoord advies. Maar er zijn meer tips.

Conflict of irritatie
Het voelt als een conflict, maar wellicht is het slechts een kleine irritatie. Ga eens rustig zitten of liggen en denk aan het 'conflict'. Hoe voelt het en welke gedachten komen er bij u op? Misschien wordt u boos, maar het kan ook best zijn dat u 'ineens' merkt dat het eigenlijk maar om iets kleins gaat. Door afstand te nemen van het probleem, kijkt u er neutraler naar en kunt u het rustiger oplossen.

Onderhandelen en 'nee' zeggen
Heeft u een conflict met iemand, dan voelt dat vaak als een bedreiging. Immers, uw belangen en wensen worden niet in acht genomen. Het voelt alsof u de strijd verliest en de ander macht over u uitoefent. Heel vervelend, maar probeer toch te voorkomen dat u in een slachtofferrol vervalt. Bent u het ergens niet mee eens, dan is dat u goed recht en bent u vrij uw eigen beslissingen te nemen. Onderhandel over een oplossing of zeg simpelweg 'nee'.

Verplaats u in de ander
We zijn allemaal verschillende mensen met verschillende meningen en gedragingen. Dat weten we, maar bij een conflict houden we hier niet altijd rekening mee. Stel u heeft een conflict, bekijk de situatie dan eens van de andere kant. Denk niet gelijk dat er een conflict is.

Concreet zijn
U herkent het vast wel. Bij een ruzie gebruiken beide partijen vaak woorden als 'altijd' en 'nooit': ik moet altijd bellen of jij belt mij nooit! Of er wordt op de persoon gespeeld: jij bent zo gesloten! Soms volgen er zelfs dreigementen. Echt, daar bereikt u niets mee. Het is beter kalm te blijven en concreet aan te geven wat u van de ander wilt of verwacht. Wees duidelijk en begin uw zin met 'ik': "Ik zou het fijn vinden als jij mij wat vaker belt."

Aan de bel trekken
Het is niet gemakkelijk een conflict bespreekbaar te maken. We stellen dat het liefst zo lang mogelijk uit. Stel dat u gekwetst wordt of dat u de ander kwetst, dan wordt het alleen maar erger. Zo denkt u, maar zo werkt het niet. Trek aan de bel voor de spanning echt te hoog oploopt en vertel rustig waarin voor u het probleem zit.

Leren van kritiek
Het overkomt ons allemaal weleens dat een opmerking van iemand hard aan komt. Ga niet in de aanval, maar vraag u af waarom iemand dit zegt. Het verwijt draait meestal om uw gedrag, niet om u als persoon. Van goede kritiek kunt u juist leren. Iedereen heeft positieve en negatieve kanten. Durf daarom ook uw negatieve kanten onder ogen te zien.

Niet ik, maar wij
In plaats van ruzie te maken, is het veel beter te praten over oplossingen. Dit doet u niet door in de 'ik'- en 'jij'-vorm te praten. Denk en praat in de 'wij'-vorm: "Hoe kunnen wij onze financiën het beste regelen?". U zult merken dat de ander dan veel rustiger reageert.

Gevoel tonen
Het is niet gemakkelijk uw gevoelens te tonen. Immers, u zult misschien nog meer gekwetst worden. Toch werkt het niet zo. Juist door uw gevoelens te laten zien en naar de ander te luisteren, zal het conflict eerder opgelost worden. "Het voelt helemaal niet goed dat we ruzie hebben. Wat kunnen we hier samen aan doen?".

Uzelf kennen
U kent uzelf als geen ander. Alvorens u 'de aanval' inzet, sta er dan eens bij stil hoe u zult reageren. Is het de gewoonte dat u altijd gaat huilen? Of wordt u na één zin al boos? Als u weet hoe u tijdens een conflict reageert, dan kunt u van tevoren kiezen voor een andere reactie. Zeg tegen uzelf 'Ik ga niet huilen, maar blijf kalm' of 'Ik word niet boos, maar ga een gesprek aan'.

Auteur