'Banken moeten altijd compenseren bij WhatsApp fraude'

Alle banken moeten klanten compenseren die slachtoffer zijn geworden van een vorm van oplichting via WhatsApp of SMS, waarbij criminelen zich voordoen als de bank van de gedupeerde.

Dat schrijft RTL Nieuws na een oproep van een meerderheid van de Tweede Kamer. De volksvertegenwoordigers willen dat het kabinet, banken er desnoods met een wetswijziging toe dwingt om slachtoffers tegemoet te komen als ze door 'spoofing' of 'phishing' geld zijn verloren.

Tienduizenden euro's

Bij dit soort fraude krijgen slachtoffers een op het oog onschuldig WhatsAppje, sms'je of zelfs een telefoontje van iemand die zich voordoet als de bank. De criminelen zaaien paniek door de stellen je rekening gekraakt en is en roepen op je spaargeld zo snel mogelijk over te boeken naar een andere rekening. Of vragen je inloggegevens zo snel mogelijk door te geven en aan te passen. Daarna trekken de criminelen razendsnel de rekening leeg, waarbij gedupeerden vaak binnen een mum van tijd tienduizenden euro's kwijtraken.

Bij ING kon je bijvoorbeeld tot voor kort binnen een kwartier je daglimiet voor overboekening verhogen naar 50.000 euro, maar inmiddels zijn daar de systemen aangepast. Omdat 50-plussers vaker het doelwit zijn, waarschuwt ING juist deze groep klanten nog actiever voor deze fraudevormen.

Soms wel, soms geen compensatie

Bij de Stichting Gibo, die opkomt voor slachtoffers, hebben zich inmiddels tientallen gedupeerde gemeld en de totale schade loopt in de miljoenen euro's. Het viel het consumentenprogramma Kassa! al eerder op dat banken onderling anders omgaan met het compenseren van slachtoffers. Rabobank lijkt coulant, terwijl ING stelt dat het klanten voldoende waarschuwt en de systemen voortdurend aanpast om dit soort fraude te voorkomen. Als je zelf geld overmaakt, vergoedt ING in principe niet. (Tekst gaat door onder video)

Een meerderheid in de Tweede Kamer wil nu dat er zo snel mogelijk een eind komt aan die onduidelijkheid voor bankklanten. Het kabinet heeft al aangegegen in gesprek te gaan met de banken, maar dat gaat de Kamer niet ver genoeg: als er niet één duidelijke lijn voor bankklanten komt, moet het recht op compensatie na online oplichting desnoods wettelijk geregeld worden. Want banken profiteren van het makkelijke, snelle en goedkope internetverkeer waar deze oplichters misbruik van maken en de rekening van het misbruik dat dit soms met zich meebrengt, hoort niet alleen bij consumenten te liggen.