Diefstal via bankapp eigen schuld

Als de telefoon gestolen wordt en de dief kan via de bankapp geld overboeken naar een andere rekening, dan hoeft de bank de schade niet te vergoeden. De consument is namelijk zeer onvoorzichtig geweest, als de dief de pincode wist.

Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening van het Kifid. In september 2020 is uit de woning van een vrouw haar GSM, bankpas en rijbewijs gestolen. Diezelfde dag werd via haar mobiele telefoon ingelogd in de ING App en er werd 3.200 euro van haar spaarrekening overgeboekt naar haar betaalrekening. Dat geld is vervolgens overgeboekt naar een rekening bij ABN Amro. Diezelfde  nacht deed de vrouw aangifte van de diefstal en direct zijn de betaalpas en de ING app geblokkeerd. ING nam contact op met ABN Amro, die 2.000 euro kon veiligstellen. Dit geld is later teruggeboekt naar de consument. De vrouw eisten ook de resterende 1.200 euro, maar ING wilde dat niet vergoeden.

Grof nalatig

Bij de Geschiullencommissie vertelde de vrouw dat zij altijd zorgvuldig met haar gegevens omgaat. Niemand weet haar pincode en ze heeft deze ook niet opgeschreven. Datzelfde geldt voor de inlogcode. ING zou moeten bewijzen dat zij grof nalatig ia geweest en dat heeft ING niet gedaan.

ING vindt wel dat de vrouw grof nalatig is geweest. De dief heeft haar telefoon kunnen ontgrendelen en heeft kunnen inloggen in de ING App. Dat kan alleen als de dief de toegangscode van de telefoon en de pincode van de app kent. De vrouw heeft geen verklaring gegeven hoe dit kan gebeuren en daaruit concludeert ING dat de dief de codes via de vrouw heeft gekregen.

De Geschillencommissie is het met ING eens. In dit geval moet de vrouw op z'n minst enig inzicht kunnen geven hoe de codes bij de dief terecht zijn gekomen. Dat heeft zij niet gedaan en daarom heeft zij in wettelijke zin grof nalatig gehandeld. Zij kan haar schade niet op ING verhalen.

Bron: KIFID