Feit of fabel: donkere modus, aanrader of niet?

De 'dark mode' die beschikbaar is voor smartphones zou volgens voorstanders veel goede effecten hebben. Beter voor je ogen, je slaap en de batterij. Wat is daarvan waar?

De populaire chatapp WhatsApp heeft sinds kort ook een donkere modus. Wat doet zo'n zogenaamde ‘dark mode’ nou precies? In feite vervangt het de normaal gesproken felwitte achtergrond door een zwarte. In het geval van WhatsApp worden in deze modus de berichten donkergrijs en donkergroen en de letters grijswit. Eigenlijk het effect van een zonnebril, min of meer, maar dan zonder dat je er één op hoeft te zetten.

Het ziet er mooi en stijlvol uit, maar wat klopt er van al die claims?

1. ‘De donkere modus is beter voor je batterij’

ZOWEL FEIT... ALS FABEL

Deze claim hangt helemaal af van welke smartphone je hebt, en wat het schermtype is. In het geval van de - duurdere - recente Oled-schermen spaart de dark mode inderdaad de batterij. Dat komt omdat bij de techniek van Oled (organic light-emitting diode) elke pixel zelf apart oplicht. Om zwart te tonen, gaat dat licht uit, en wordt de accu gespaard

Oudere LCD-schermen werken met achtergrondverlichting die altijd brandt, ook bij zwart. In dat geval is er dus helemaal geen energievoordeel.

2. ‘Donkere modus is beter voor het slapen’

FEIT

Blauw licht is in bed de grootste vijand. In de avond wordt het donker, wat ons lichaam toelaat melatonine aan te maken, het hormoon dat ons voorbereidt op onze nachtrust. Blauwwit licht houdt ons wakker. Wanneer we in bed liggen om te mailen, surfen of gamen, worden we dus blootgesteld aan licht dat ons wakker houdt.

,,’s Avonds is blauw licht uit den boze”, bevestigt slaapexpert Johan Verbraecken van UZ Antwerpen. ,,Het onderdrukt de productie van melatonine en bevordert onze slaap helemaal niet.” Volgens Verbraecken kan zo’n donker scherm nuttig zijn als het blauw licht écht uitgefilterd wordt. Beter is nog altijd om je schermtijd de laatste twee uren voor je slaap helemaal te beperken.

Maar stel dat we de dark mode bij daglicht niet gebruiken, dan maakt dat geen verschil uit voor onze slaap. ,,Constant blootgesteld worden aan blauw licht kan vermoeiend zijn voor de ogen, maar heeft geen invloed op onze biologische klok”, aldus Verbraecken.

3. ‘Donkere modus minder vermoeiend voor de ogen’

FABEL

Vandaag de dag zijn we omringd door schermen. Dat blauwe licht kan onze ogen vermoeien en hoofdpijn, brandende ogen en oogstress veroorzaken. 'Het is echter niet bewezen dat witte tekst op een zwarte achtergrond minder vermoeiend zou zijn voor onze ogen’, stelt Anna Cox, professor aan de Université catholique de Louvain (UCL). Ook blijkt uit onderzoek dat we tot de helft minder met onze ogen knipperen als we lang naar een scherm staren, wat we normaal vijftien tot twintig keer per minuut doen. De Vries herinnert ons dan ook graag even aan de 20-20-20-regel: kijk om de 20 minuten minstens 20 seconden van je scherm weg, op minstens 20 voet (ongeveer 6 meter) afstand.

In een slecht verlichte kamer, met als hoofdlichtbron je scherm, is de belasting voor je ogen ook een stuk groter door het helder opgelichte scherm. Maar dat wil nog niet zeggen dat de donkere modus dat probleem oplost. ,,In een donkere kamer kunnen de donkere kleuren van de donkere modus worden ervaren als minder schokkend, en mensen verleiden om meer tijd op de app te spenderen”, zegt Aneesha Singh, professor mens-computerinteractie.

Maar een donker scherm in een helder verlichte omgeving kan je ogen ook dwingen harder te werken. En voor de concentratie hoef je het ook niet te doen. ,,Integendeel, het is bewezen dat meer heldere achtergronden beter zijn voor de concentratie en de prestaties”, aldus Singh.

Bron: AD