Slachtoffer fraude moet meewerken

Een consument die zijn pinpas kwijt raakt, moet inzicht geven aan de bank hoe dat kon gebeuren. Als de consument niet meewerkt, hoeft de bank de schade van de vermiste pas niet te vergoeden. 

Dat blijkt uit een niet-bindende uitspraak van de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. Een man neemt 's morgens geld op bij een geldautomaat en een uur later mist hij zijn betaalpas. Voordat de man de pas ruim twee uur later bij een bankkantoor blokkeert, is er al ruim twaalfhonderd euro van zijn rekening opgenomen in een paar transacties. De pincode is telkens in één keer juist ingetoetst. De bank weigert de schade te vergoeden. 

Grof nalatig

De Geschillencommissie tilt er zwaar aan dat de man geen inzicht kan geven hoe de betaalpas en pincode in onbevoegde handen konden raken. "Ik weet het niet", is geen voldoende verklaring. Aangezien een goede verklaring ontbreekt, kan de Geschillencommissie niet anders concluderen dan dat de man onvoldoende zorgvuldig heeft gehandeld waardoor iemand de pinpas en bijbehorende pincode kon ontvreemden. Juridisch gezien is de man 'grof nalatig' geweest en hoeft de bank de schade niet te vergoeden. 

Bron: kifid.nl