Veel problemen met Chinese webshops

Chinese webwinkel vrouw met telefoon en pakjes
Getty Images

Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten (60,4 procent) heeft een negatieve ervaring gehad met de levering of kwaliteit van producten uit een Chinese webshop. Ondanks die negatieve ervaringen worden de spotgoedkope Chinese webshops steeds populairder.

Dat blijkt uit een onderzoek van Onderneming.nl. Ondanks de stijgende populariteit blijven Nederlandse shoppers op hun hoede. Meer dan de helft, 54 procent, van de consumenten zou nooit een product van vijftig euro of meer bij een Chinese webshop kopen. 38 procent heeft daar geen moeite mee. De resterende acht procent koopt nooit bij een Chinese webshop zoals Temu. Een lage prijs is niet het enige dat telt bij online shoppen. 

Twee van de drie Nederlandse consumenten betaalt liever iets meer voor een product wanneer het uit een Nederlandse webwinkel komt. Ook de Europese milieu- en veiligheidseisen zijn belangrijk voor de consument. Meer dan de helft, 53 procent, vindt het kwalijk als een Chinees product niet aan dezelfde eisen moet voldoen als Europese producten. Dertig procent staat hier neutraal tegenover en achttien procent vindt het geen probleem.

Auteur