Wat is er mis met Temu?

Temu logo op telefoon
Getty Images

Achttien Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend bij hun nationale toezichthouders tegen de Chinese webwinkel Temu. De consumentenbonden stellen dat Temu essentiële informatie achterhoudt en gebruik maakt van manipulatieve technieken, de zogenaamde 'dark patterns', om consumenten te beïnvloeden.

De Consumentenbond en andere Europese consumentenorganisaties vinden dat Temu zich niet houdt aan de nieuwe Europese wetgeving (de Digital Services Act). Zo informeert het platform consumenten onvoldoende over de identiteit van de verkopers en geeft het te weinig informatie over de veiligheid van producten. Bovendien is het voor klanten onduidelijk op basis waarvan producten worden getoond.

Volgens de organisaties maakt Temu ook gebruik van verboden technieken om consumenten tot meer uitgaven aan te zetten. Wanneer consumenten op een product klikken, worden ze bijvoorbeeld doorverwezen naar duurdere varianten. Daarnaast is het voor klanten onnodig moeilijk om hun account op te heffen, wat in strijd is met Europese wetgeving.

Gerard Spierenburg van de Consumentenbond: „Het bedrijf houdt zoveel informatie achter dat consumenten geen weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. Het platform staat bol van manipulatieve technieken om consumenten meer geld te laten uitgeven.”

Oneerlijke wijze van opereren

Zo krijg je bijvoorbeeld bij je eerste bezoek een rad van fortuin te zien waarmee je geldbedragen kunt winnen. Als je de prijs wilt verzilveren moet je wel eerst een account aanmaken en binnen een paar dagen honderden euro’s uitgeven. Ook verschijnen er geregeld flitsende pop-ups met cadeauverpakkingen en schatkistjes waar een korting uit springt. Meerdere keren per dag komen er meldingen binnen op je telefoon met nieuwe aanbiedingen. Ook worden er gratis producten beloofd, maar dan moet je wel eerst punten verdienen door bijvoorbeeld een reclame door te sturen naar vrienden en familie.

Temu ligt al langer onder vuur. Eerdere onderzoeken toonden aan dat producten niet voldeden aan de etikettering en dat consumenten werden misleid door productrecensies en kortingen. De Consumentenbond heeft de klacht ingediend bij de Autoriteit Consument & Markt in Nederland, die deze zal doorsturen naar de toezichthouder in Ierland, waar het Europese hoofdkantoor van Temu is gevestigd.

Auteur