Wie kent u beter: uw geliefde of Facebook?

Grote bedrijven als Google en Facebook zouden hun gebruikers zo goed kennen, dat ze zelfs kunnen voorspellen wat u wilt eten. Hoe dan? Wordt u constant in de gaten gehouden? Of is er iets anders aan de hand?

De New Yorkse technologiehoogleraar David Carroll stelde een vraag aan zijn studentne: luisteren grote techbedrijven met je mee? Bijna iedereen dacht van wel. Maar volgens Caroll is het een broodje aap-verhaal. Het digitale spoor dat we achterlaten op onze apparaten is alles wat ze nodig hebben om advertenties te tonen die persoonlijk op ons zijn toegesneden. Technologiecriticus Douglas Rushkoff ziet ook de gevaren in van het online leven: sociale media kunnen volgens hem ‘met ongeveer 80 procent zekerheid’ bepalen wie gaat scheiden, de griep krijgt of twijfelt over zijn of haar seksuele oriëntatie. ‘Nog voor we het zelf weten.’

Om te testen hoeveel ze nou echt weten, vroeg de Volkskrant het dossier met Facebook-data op van een partner van één van haar journalisten. Een dossier van honderden pagina's dik, ingedeeld in overzichtelijke mapjes. Wat staat erin?

Haar naam, geboortedatum, geboorteplaats, huidige woonplaats en elf van haar familieleden worden genoemd. Evenals evenementen waarvoor ze zich via Facebook heeft aangemeld (veelal verjaardagen) en haar opleidingen (met daarbij een aantal van haar klasgenoten uit het jaar 2012). Uit haar likes blijkt met welke mensen ze (vaak) interactie heeft. Dat ze betrokken was bij een studievereniging. Haar likes suggereren dat ze goed contact heeft met haar familie. Geen informatie waar je als partner steil van achterover slaat, maar het is indrukwekkend hoe compleet haar leven sinds 2010 – toen ze zich aanmeldde, op 21 juli om half zes ’s middags – is weergegeven. Eén mapje achten we te privé om zelfs als partner zomaar doorheen te scrollen: haar een-op-eengesprekken in chatapp Messenger.

Facebook en Google

Een van de belangrijkste voorsprongen die Google en Facebook hebben is dat hun gebruikers accounts hebben. Dat levert Google en Facebook al een hoop basisinformatie op, zoals naam, leeftijd en geslacht. De bedrijven weten dankzij die accounts bovendien van wie ze informatie verzamelen. En dat terwijl andere adverteerders vaak alleen volgsoftware zoals trackingcookies tot hun beschikking hebben, die bijhouden welke websites iemand bezoekt. De gebruiker blijft vaak een anoniem nummer.

Zes tips om uw privacy te versterken

1. In de privacyinstellingen van Google en Facebook kun je aangeven wat ze wel en niet mogen verzamelen (bijvoorbeeld: geen locatiegeschiedenis)

2. Privacyvriendelijke browsers als Brave beschermen tegen volgsoftware

3. Installeer een advertentie- en cookieblocker, zoals Ghostery

4. Gebruik incognitomodus, dan worden cookies na afsluiten automatisch gewist

5. Beheer de machtigingen van telefoonapps, schakel op Android-telefoons gepersonaliseerde advertenties voor Google uit

6. Voor wie vol op het privacy-orgel wil: een virtueel privénetwerk (VPN) en het anonieme netwerk Tor verhullen je identiteit

Bron: Volkskrant