Meer dan 1 miljoen woningen in Nederland hebben schimmelproblemen

Wij huren een vrijesectorwoning en hebben al meer dan een jaar last van schimmel aan het plafond in de badkamer. Er is iemand geweest die het plafond heeft ingesmeerd en er is een rooster in de badkamerdeur gezet, want er is geen raam. Na een tijdje kwam de schimmel weer terug en nu zegt de verhuurder dat hij niets meer kan doen. Wat nu?
Kunnen we ons nog ergens op beroepen, zodat de verhuurder dit probleem voor altijd oplost?
Mathijs ten Broeke, namens de Woonbond:
Ja, dat kan. Maar liefst 1,5 miljoen woningen in Nederland hebben te maken met schimmel- en vochtproblemen en dat kan leiden tot gezondheidsklachten. Daarom is het belangrijk dat het opgelost wordt. Allereerst door uit te sluiten of het door woongedrag komt. Ventileren gebeurt al; wat nog kan helpen is om de douche na gebruik droog te maken. Maar het is aannemelijker dat de oorzaak van de schimmel ligt in de bouwkundige staat van de woning.
Als de verhuurder weigert hier iets aan te doen, dan kunt u een beroep doen op de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente. Die kan een analyse maken van de problemen. Het gemeentebestuur kan vervolgens op grond van de Woningwet de verhuurder een brief sturen met de oproep om de woning te repareren. Als de verhuurder hieraan geen gehoor geeft, kan de gemeente de gebreken laten repareren. De kosten zijn dan voor de verhuurder.
Een andere weg is die naar de kantonrechter. Deze kan niet alleen een lagere huurprijs vorderen, maar ook een verplichting voor de verhuurder om de problemen op te lossen. Een huurder kan zich ook tot de kantonrechter wenden om zelf gemachtigd te worden om de problemen aan te pakken en om de (redelijke) kosten daarvan te verhalen op de verhuurder.
Ook een vraag?
Heeft u ook een vraag aan één van onze deskundigen? Stuur dan een e-mail naar geldenrecht@plusmagazine.nl.
Een selectie van de vragen komt voor beantwoording in aanmerking.