Is kwark gezonder dan yoghurt?

Goede vraag

Goede vraag! In deze rubriek gaat PlusOnline op zoek naar het antwoord op knagende vragen. Deze keer: is kwark gezonder dan yoghurt?

Er bestaan veel verschillende soorten yoghurt die op een bepaalde manier gezond zijn. Met name Bulgaarse yoghurt bevat veel mineralen, zoals kalium, calcium en magnesium. Maar wat het eiwitgehalte betreft, spant kwark de kroon. Deze verse kaassoort wordt tegenwoordig steeds vaker gebruikt als ontbijt of tussendoortje, soms op smaak gebracht met fruit en noten.

Vitamines

Naast eiwitten bevat kwark veel vitamines, vooral vitamine A, B2 en B12. Vitamine A is belangrijk voor de weerstand. De B-vitamines zorgen voor een goede werking van het zenuwstelsel en dragen bij aan de energievoorziening. Vitamine B12 is alleen te vinden in dierlijke producten, zoals zuivel en vlees, en speelt een rol bij de vorming van gezonde rode bloedcellen. In yoghurt zitten deze vitamines ook, maar in mindere mate.

Vol, halfvol of mager?

Alle soorten kwark worden tegenwoordig gemaakt van magere melk. Om aan het vetgehalte te komen dat volgens de Warenwet is bepaald, wordt er room of een ander melkproduct aan de kwark toegevoegd. Dit betekent dat volle kwark een stuk rijker aan calorieën is, maar niet per se meer eiwitten bevat. Halfvolle kwark bestaat zelfs uit meer eiwitten dan volle kwark. Er geldt wel: hoe minder vet de kwark is, hoe minder vitamine A erin zit. Dit is bij alle zuivel zo. Vitamine A zit namelijk in het vet dat verloren gaat als volle melk bewerkt wordt tot magere melk. Voor de andere vitamines en mineralen maakt het weinig verschil of je volle of magere zuivel eet.

Product (100 g) Energie (kcal) Koolhydraten (g) Eiwitten (g) Vet (g) Vitamine A (ug)
Kwark, vol 129 4,4 7 9 115
Kwark, halfvol 103 3,2 11,5 4,6 47
Kwark, mager 58 4,9 8,5 0,3 6
Yoghurt, vol 58 3,4 3,8 2,9 29
Yoghurt, halfvol 50 4,3 4,2 1,5 15
Yoghurt, mager 37 4 4,1 0,2 1

Kilocalorieën

Van yoghurt en kwark bevat kwark in het algemeen de meeste kilocalorieën. Wil je liever wat minder kilocalorieën binnenkrijgen, kies dan voor een niet-volle variant. Halfvol is een mooie balans tussen het aantal eiwitten, kilocalorieën en gezonde voedingsstoffen. De eiwitten in kwark zorgen voor een gevoel van verzadiging dat lang aanhoudt. Dus ondanks de hoeveelheid kilocalorieën in kwark, past het nog steeds heel goed in een gezond voedingspatroon.

Heb jij ook een goede vraag? Stuur ons een mail.

Bron(nen):