Mensen met een zwarte auto betalen meer premie

Getty Images

Bestuurders van een zwart gekleurde auto zijn duurder uit dan mensen met bijvoorbeeld een rode of groene auto. Zwarte auto's lopen namelijk een groter risico op schade of diefstal, beweren verzekeraars.

Onderzoek

Nadat eerder al eens werd beweerd dat de premie voor een auto per kleur kan verschillen, wilde de Consumentenbond uitzoeken of dit klopt. In het onderzoek werden vier autotypen in verschillende prijsklassen en kleuren meegenomen. Het ging om de Toyota Aygo, Volkswagen Golf en de wat duurdere Audi A6 en BMW X3.

100 euro per jaar

De Consumentenbond zette vervolgens de autokleuren zwart, wit, rood, paars, groen, geel en blauw op een rij en vergeleek de premies. Conclusie: het verschil kan oplopen tot 10 procent. Jaarlijks betekent dat zo'n 100 euro.

Groen het goedkoopst

Mensen met een zwarte auto zijn gemiddeld het duurst uit voor hun premie. Rode auto's zijn in sommige gevallen bij allrisk-verzekeringen van Reaal, Route Mobiel en Zelf goedkoper. In het geval van blauwe, gele en groene geldt dit premievoordeel altijd.

Bij beperkt cas-copolissen merkt vooral de eigenaar van een groene auto het verschil. Een voorbeeld: zonder schadevrije jaren betaalt hij of zij voor de Reaal-polis jaarlijks 128 euro minder voor zijn groene Audi (1295 euro) dan voor een zwarte (1423 euro).

Reactie van de bon

Volgens verzekeraars Reaal, Route Mobiel en Zelf speelt de kleur een rol in de premiebepaling, omdat deze factor invloed zou hebben op de risico-inschatting. De Consumentenbond vindt dat vreemd. Volgens de bond 'vergeten' verzekeraars dat consumenten die schade rijden sowieso al meer premie moeten betalen.

"Als je meer schade rijdt, wordt dit al afgestraft via de bonus-malusladder", zegt directeur Bart Combée. "Het is dubbelop om consumenten ook nog eens extra te laten betalen omdat ze een bepaalde kleur auto hebben."

Reactie InShared

Verzekeraar InShared heeft inmiddels gereageerd op het onderzoek. InShared hanteert zelf geen aparte kleurpremies, en uit een eigen analyse onder schadegevallen van de afgelopen vijf jaar blijkt ook dat de kleur van de auto geen verband houdt met het potentiële schaderisico. Cataloguswaarde, motorvermogen en gewicht spelen wel een rol. Bepaalde soorten auto's worden vaker verkocht in een bepaalde kleur (denk aan een rode Ferrari) en dat heeft meer invloed. Mensen extra belasten puur op basis van de autokleur is volgens de verzekeraar dan ook totale onzin.

Wat ook naar voren komt uit het onderzoek van InShared is dat bestuurders met een roze auto juist minder risico lopen op schadelast. InShared wil op basis van de analyse bepalen of bestuurders van 'roze' auto's wellicht een lagere premie kunnen krijgen.

Auteur