Top 11: Klassieke beautyproducten

Getty Images

Sommige beautyproducten overleven alle trends. Gewoon, omdat ze goed zijn. Zoals het blauwe blikje Nivea (dat in eerste instantie geel was!), de geur van Chanel N°5 en haarlak van Elnett. 11 klassiekers in het zonnetje.

Rosebud Salve - 1892

Een alleskunner in een nostalgisch blikje. Geweldig als lippenbalsem, maar ook tegen droge huid en huidirritaties. Visagisten zijn er dol op, ze gebruiken de crème bijvoorbeeld om jukbeenderen een gezonde glans te geven. De blikjes ‘Mocha Rose’ zijn verkrijgbaar met verschillende retroprints. Ideaal voor in de handtas.

[ITEMADVERTORIAL]

Labello lippenbalsem - 1909   

Dr. Oscar Troplowitz, een Duitse apotheker, ontwikkelde een wax-achtige substantie om de lippen te beschermen tegen kou, wind en zon. De naam Labello is een samenvoeging van de Latijnse woorden labium (lip) en bellus (mooi). In 1935 was Labello al in 35 landen verkrijgbaar. De balsem heeft inmiddels gezelschap gekregen van een uitgebreide serie lipverzorgers, met en zonder extra glans.
 

Nivea Creme - 1911

Apotheker Troplowitz stond ook aan de basis van Nivea Creme, waarvan de formule al meer dan honderd jaar nauwelijks is veranderd. Het was in 1911 de eerste zalf die zowel water als olie bevatte. In 1914 werd Nivea wereldwijd geïntroduceerd, een unicum voor die tijd. De naam is afgeleid van het Latijnse nix, dat sneeuw betekent (vanwege de witte kleur). Tot op de dag van vandaag wordt Nivea gebruikt als multifunctionele familiecrème. Het eerste blik Nivea was overigens niet blauw, maar geel met een groen-rode opdruk.


 

Chanel N°5 - 1921

Marilyn Monroe, zo wil het verhaal, droeg in bed niets anders dan dit parfum. Wereldwijd gaat elke dertig seconden (!) een flesje over de toonbank. Het parfum kreeg de naam N°5 omdat het de vijfde geur was die de Frans-Russische parfumeur Ernest Beaux had gecreëerd voor modeontwerpster Coco Chanel. Zij koos het omdat het haar deed denken aan haar jeugd. De geur werd in 1921 op de vijfde dag van de vijfde maand gelanceerd.
 

Shalimar - 1925

Door de prachtige fles, gemaakt van baccarat-kristal, viel Shalimar bij de introductie meteen zeer in de smaak bij adellijke dames en echtgenotes van rijke industriëlen. De naam van de bedwelmende, oriëntaalse geur komt uit een van de beroemde sprookjes van duizend-en-één-nacht. De geur wordt als een meesterwerk beschouwd, al gaat het verhaal dat Jacques Guerlain hem bij toeval heeft samengesteld. Nog steeds voelt parfummerk Guerlain de tijdgeest feilloos aan – jaarlijks wordt een eigentijdse limited edition van deze beroemde geur uitgebracht.


 

Eight Hour Cream - 1930

Elizabeth Arden werd in 1930 in één klap beroemd toen ze haar Eight Hour Cream op de markt bracht, bedoeld om de huid te verzachten en te beschermen. Opmerkelijk is het ontstaan van de naam: het verhaal gaat dat een van haar klanten de crème op de geschaafde knie van haar kind had gesmeerd. Acht uur later was de huid hersteld. Eight Hour Cream heeft tegenwoordig een cultstatus in én buiten Hollywood.
 

Brylcreem - 1928

In de jaren vijftig waren er zonder Brylcreem misschien wel helemaal geen vetkuiven geweest! Het product werd een jaar of dertig eerder al ontwikkeld in de Engelse stad Birmingham om mannenhaar een mooie glans te geven en in model te houden. Lange tijd was dat model: glad gekamd met een zijscheiding. Brylcreem werd dus gebruikt als een pommade. Later was het onmisbaar om de kuiven van rockers en nozems fier overeind te houden. Ofschoon er ‘original’ op de verpakking staat en het product nog steeds bijenwas bevat, is de samenstelling in de loop der jaren wel wat aangepast. Zo worden tegenwoordig proteïnen toegevoegd die het haar extra verzorgen.


 

Elnett Haarspray - 1962

In 1950 kwam een scheikundige op het idee om synthetische hars op te lossen in alcohol. Dat was al een stuk beter dan de gom­achtige, plakkerige producten die tot dan toe werden gebruikt om dames­kapsels in model te houden. De eerste echte haarlak, op de markt gebracht door L’Oréal, was ook nog voor verbetering vatbaar. En die kwam er met Elnett Souple, voorloper van de in 1962 geïntroduceerde Elnett Satin in de bekende goudkleurige bus. De microverstuiver, die zes jaar later werd bedacht, is tot op de dag van vandaag een van de grote geheimen achter het succes van Elnett.
 

Dior Eau Sauvage - 1966

Eau Sauvage van Dior bevat veel citrus. Deze eau de toilette geldt als de standaard voor frisse mannengeuren. Een unicum is dat Eau Sauvage – na bijna vijftig jaar – wereldwijd nog steeds een van de best verkopende mannengeuren is. Er zijn ook varianten op de markt, recent zelfs een parfumversie die juist heel ‘donker’ ruikt.


 

Maybelline mascara - 1970

Toen T.L. Williams in 1915 de Maybelline Company oprichtte, noemde hij het familiebedrijf naar zijn zus Maybel. En van Maybel kwam ook het idee om een product te ontwikkelen dat de wimpers donkerder maakte. Twee jaar later introduceerde Maybelline de eerste Cake Mascara, een soort pasta die je met een los borsteltje kon aanbrengen op de wimpers. Het succes was mede te danken aan een voor die tijd enorme reclamecampagne. Het zou tot 1960 duren voordat Maybelline de eerste ‘automatische’ mascara maakte zoals wij die kennen: een buisje met mascara met daarin een borsteltje. Maar de grote klapper kwam in 1970, toen de Great Lash Mascara van Maybelline op de markt kwam. Tot op de dag van vandaag is dit de best verkochte mascara ter wereld. Elke anderhalve seconde gaat er ergens ter wereld zo’n roze met groen buisje over de toonbank.
 

Ivoire van Balmain - 1979  

Eind jaren zeventig zag ontwerper Pierre Balmain een verpletterend mooie vrouw in een ivoorkleurige jurk de trap van de Parijse Opéra afdalen. Hij was zo onder indruk van de schoonheid van deze onbekende vrouw dat hij zijn nieuwe parfum Ivoire aan haar opdroeg. De geur werd een eclatant succes. De nieuwe versie, die in 2012 werd gepresenteerd, is een reïncarnatie van deze klassieker.

Auteur 
  • Annemieke Pot
Bron 
  • Plus Magazine