Lekker eten zonder toegevoegd zout

Zo breng je je eten op smaak

Dat we in Nederland massaal te veel zout eten, is waarschijnlijk geen nieuws meer. We eten gemiddeld jaarlijks per persoon 1 kilo zout te veel. Minder zout eten is dus niet zo’n slecht idee. En dat kan ook echt zonder dat het ten koste gaat van de smaak. Wat dacht je bijvoorbeeld van deze smaakmakers?

1. Peper

Als voor jou de charme van zout deels zit in het strooien met een zoutpotje of draaien aan een zoutmolen, dan is peper misschien wel de gemakkelijkste vervanger. Daarbij zorgt het ook direct voor een smaakboost. Er zijn allerlei soorten peper verkrijgbaar. Wees niet meteen te enthousiast, want niet alle smaakpapillen worden blij van grote hoeveelheden peper.

2. Verse kruiden

Verse kruiden zijn een prima alternatief voor zout. Dille doet het bijvoorbeeld heel goed bij vis en met een paar blaadjes basilicum wordt iedere pasta een ware traktatie. Koriander is een fijne toevoeging voor Oosterse gerechten en peterselie en bieslook kun je eigenlijk bijna overal bij gebruiken. Leef je dus vooral uit.

Maak ook eens je eigen kruidenmixen met gedroogde kruiden. Kant-en-klaarmixen bevatten vaak veel zout. Door zelf je favoriete kruiden te mengen, worden gerechten niet alleen veel lekkerder, maar ook een stukje gezonder. Vergeet ook de specerijen niet.

3. Citroensap

Waarschijnlijk ken je citroensap wel als smaakmaker bij vis, maar je kunt het sap ook prima gebruiken in een marinade of dressing. Niet alleen het citroensap is een aanrader trouwens; van het rasp van de schil heb je maar een klein beetje nodig om een gerecht een frisse noot te geven.

4. Knoflook en ui

Knoflook wordt vaak in combinatie met ui aangefruit als subtiele smaakmaker in een gerecht. Ze zorgen voor meer pit. Een extra teentje knoflook of een halve (rode) ui is dus altijd een goed idee.

5. Gember

Nog zo’n krachtpatser met een heftige smaak: gember. Je moet er van houden, maar als dat het geval is kun je het overal voor gebruiken. Rasp bijvoorbeeld een duimpje door een Oosters gerecht of laat een stuk meetrekken als je een bouillon maakt. Gember doet het trouwens ook heel goed met citroen en is hartstikke gezond.

6. Vet

Zout is een smaakversterker, maar datzelfde geldt voor vet. Als je een maaltijd aankleedt met gezonde vetten zoals noten, avocado of plantaardige oliën, verrijk je niet alleen de smaak maar krijg je ook nog eens een flinke portie gezonde vetzuren binnen.

7. Onbewerkt

Als je zelf kookt, heb je de controle over wat je toevoegt aan je gerechten. En dat is een groot voordeel boven kant-en-klaarproducten. De voedingsindustrie is namelijk gul met onder andere zout. Maak bij voorkeur niet alleen de maaltijden zelf helemaal van onbewerkte producten, maar probeer ook eens je eigen sauzen, dressings en marinades te maken. Dat hoeft echt niet moeilijk te zijn: combineer bijvoorbeeld een aantal van bovenstaande smaakmakers met wat olijfolie.

8. Grillen

Gegrilde groenten smaken heel anders dan gekookte, gebakken of gestoofde. Door te variëren in bereidingswijzen kun je dus extra smaak toevoegen. Let bij grillen wel op zwarte randjes of korstjes. Snijd die weg, want verbrande producten bevatten schadelijke stoffen als acrylamide en PAK’s.

Blijf proeven

Strooi jij voor je begint met eten ook gedachteloos al een flinke lading zout over je maaltijd? Proef dan voortaan eerst. Heel veel gerechten en voedingsmiddelen kunnen prima zonder zout. Daarbij kan je lichaam ook aan minder zout wennen. In eerste instantie kost het misschien wat doorzettingsvermogen - je smaakpapillen zijn gewend aan veel zout - maar na een paar weken proef je het verschil niet meer.

Trefwoorden:

8 Comments

Door P Groenland (niet gecontroleerd) op wo, 22-2-2017 - 10:44

Helaas, zout is een gewoonte en als je daaraan gewend bent leer je niet snel af. Wij doen nergens meer zout bij en ik mis het ook totaal niet. Er zit genoeg zout in de 'bij'-producten die je eet. Bovendien zijn er (zie ook dit artikel) voldoende alternatieve smaakmakers.

Door L.Vanli (niet gecontroleerd) op ma, 26-9-2016 - 09:31

Selderij in alle vormen in kleine hoeveelh prima vervanging voor zout en dan niet te vochtafdrijvend.Magnetron vernietigd alle voedingsstoffen.

Door Lidy Ramakers (niet gecontroleerd) op wo, 14-9-2016 - 07:49

Dank je wel. Daar heb je wat aan. Bedankt voor de tip.

Door Gamba (niet gecontroleerd) op ma, 12-9-2016 - 10:19

Ik ben het volledig eens met het feit dat een mens gemakkelijk minder zout kan gebruiken. De schade die zout kan veroorzaken is enorm. Maar gooi a.u.b niet alles op een hoop. De schrijver van dit stukje mag zich wel eens verdiepen in wat voor schade peper aan de maag kan veroorzaken. Ook basilicum en oregano wordt door veel mensen slecht verdragen. Minder zout is een gewenning en hoeft niet per sé vervangen te worden door andere kruiden. Gewoon minderen. Suiker, zout, smaakversterkers, conserveringsmiddelen etc. Kijk eens op de verpakking en zet er dan nog een paar % bovenop. Je zult schrikken wat je allemaal in je lijf stopt. Koeien verdragen b.v. helemaal niet goed maïs en toch worden ze er op stal mee gevoed. Hun lijf wordt er ziek van. Wij drinken dus melk en eten vlees van zieke koeien. We eten gemanipuleerde groenten om ze minder bitter te laten smaken. Ons cholesterol zou er hard mee dalen als we de oude versie gingen eten. Daar hoef je geen zout bij, want het smaakt niet laf. Ga zo maar door. Wat de mens wil wordt gekocht en dus een commercieel product.

Door A. van Rijen (niet gecontroleerd) op zo, 11-9-2016 - 12:56

Hewt verbaast mij dat de Maggie plant (lavas)helemaal niet genoemd wordt.

Door Jan (niet gecontroleerd) op za, 10-9-2016 - 17:27

Schrijver heeft geen rekening gehouden met oudere mensen die hun smaak langzaamaan verliezen. Ik ben zo'n geval. Daarom vind ik dat een beetje zout niet te versmaden is naast de genoemde kruiden. En een verder gezond mens heeft sensoren die indien nodig alles nivelleren.

Door pete (niet gecontroleerd) op za, 10-9-2016 - 11:07

ik gebruik nauwelijks nog zout meer omdat ik bijna alles in de magnatron kook. Dat kan gemakkelijk als je bepaalde dingen in de gaten houdt. Vreemd dat nooit hierop wordt gewezen bij dit soort rubrieken.

Door Riet aretz (niet gecontroleerd) op za, 10-9-2016 - 10:04

Een tip......droog de bladeren van bleekselderij en strooi die over vlees en kaas heerlijke smaak en gezond