Charles Groenhuijsen: 'Groeit dat been weer aan?'

Charles Groenhuijsen
Hadewych Veys

Volgens mij was de verbazing op mijn ­gezicht te zien. In de talkshow Op1 ­hadden we een verpleegkundige te gast die klaagde over de gekmakende bureau­cratie in de gezondheidszorg. Ze vertelde dat een ­patiënt van haar na een amputatie een been mist. Mede daardoor heeft die patiënt zorg ­nodig. Elk jaar weer moet de arts op een formulier invullen dat ook het afgelopen jaar dat been wéér niet ­spontaan is aangegroeid. Gekkigheid natuurlijk.

U leest een gratis artikel uit Plus Magazine.

Op Plusonline.nl bieden we iedereen de kans gratis kennis te maken met Plus Magazine. Hét maandblad bomvol informatie en inspiratie. Maar deze artikelen, dossiers en columns maken kost veel tijd en geld. Wilt u meer? Overweeg dan ook een abonnement op Plus Magazine.

­Overbodige nonsens. Nog een voorbeeld. Een patiënte heeft in de laatste fase van haar leven incontinentie-­spullen nodig. Ook hier: bureaucratie tot achter de ­horizon. Aan de verzekeraar moet worden uitgelegd waarom de patiënte dat materiaal nodig heeft. “Echt? Weet u het heel ­zeker?”, wil de verzekeraar ­weten. Ja, de arts weet het zeker.

Intussen moet de zeer verzwakte patiënte wachten­ op de broodnodige hulpmiddelen. Ze heeft het al zo moeilijk met het verlies van eigenwaarde en zelfstandigheid. Maar verzekeraars willen geld besparen. Alsof de uren die een arts of verpleegkundige besteedt aan dat oerwoud van formulieren géén geld kosten. Er zijn artsen die meer dan de helft van de tijd kwijt zijn aan het ­invullen van formulieren.

In het leven zijn een paar dingen onmisbaar. Vertrouwen is er één van. In je huwelijk. Bij de ­opvoeding van je kinderen. En in je werk. In dit geval gaat het om vertrouwen van de ­verzekeraar in een hulpverlener. Te vaak ontbreekt dat. Het systeem is gebaseerd op wantrouwen. Elke keer controleren. Elke keer formulier invullen. Elke keer tijdverspilling. Stop daarmee.

Ergens op een kantoor heeft een duur betaalde consultant dit soort krankzinnige regels ooit verzonnen. Misschien naar aanleiding van een arts die fraudeerde. Dat zal vast weleens gebeuren. Maar hoe vaak? Denkt de verzekeraar nu écht dat de verpleegkundige die ik net noemde ­achter in haar schuurtje stiekem een handeltje in incontinentie-luiers is ­begonnen? We weten het antwoord natuurlijk. Vertrouw die mensen en ­controleer bij steekproef. Wantrouwen kost veel geld en het maakt mensen­ ­ongelukkig. Maar vertrouwen geeft energie. Bij wan­­trouwen voelen hulpverleners zich niet serieus genomen.­ Dat frustreert en maakt de zorg niet beter.

Het kan beter. Ik hoorde laatst over een reisverzekeraar met een heel andere benadering. De medewerkers aan de telefoon hadden de vrijheid om bij een melding van diefstal of verlies van spullen verder geen vragen te stellen of naar bonnetjes te vragen, maar de schade gewoon te ­vergoeden tot een bedrag van een paar honderd euro.

Krijgt iedereen die behandeling? Nee, natuurlijk niet. Als het al de derde keer is dat bij een klant de smartphone per ongeluk in de wc is geplonsd, ga je ­natuurlijk wél controleren. Maar de meeste klanten zijn geen fraudeurs. De klanttevredenheid bij zo’n verzekeraar is vast heel hoog.

Het is een les. Ga uit van vertrouwen in de mede­mens. Daar wordt iedereen blij van. Ik lees zonder verbazing maar met instemming de uitspraak 2500 jaar geleden van de Chinese filosoof Lao Tzu: “Wie geen vertrouwen geeft, zal het ook niet ontvangen.”

Charles Groenhuijsen
Hadewych Veys

 

TV-presentator, journalist en schrijver Charles Groenhuijsen (69) laat zich graag inspireren door alles wat goed gaat in de wereld.

Reactie toevoegen

Comment

  • Web- en e-mailadressen worden automatisch naar links omgezet.
  • Regels en alinea's worden automatisch gesplitst.

Reacties

door een ongeluk heb ik ook hulpmiddelen nodig, maar dat ging eigenlijk vrij soepel. Alleen bij het aanvragen van een drempel bij mijn voordeur kreeg ik te horen "u bent niet uitbehandeld" met anderen woorden zolang ik nog onder dokters toezicht sta en iedere keer moet terug komen in het ziekenhuis kreeg ik deze drempel of iets anders niet. Te gek voor woorden.

Ja het is heel jammer dat een zorgverzekeraar beslist wat we nodig hebben met alle gevolgen, ziekenhuisopname enz. En is dat dan goedkoper.
Het wordt tijd dat dit weer terug gaat naar de overheid, als ik een moedervlek moet laten controleren bij een dermatoloog moest ik € 100,00 betalen dus zo weggelopen belachelijk ja wordt niet vergoed uit de basisverzekering en als het kanker is wat dan GOEDKOPER???????????????

De verzekeraars veranderen zelfs de medicijnen die je door de specialist krijgt, omdat ze duurder zijn. Mijn cardioloog had mij een medicijn voorgeschreven voor hart en vaatziekten en nadrukkelijk gevraagd om niet op een andere te stappen wegens de bijwerkingen. Mijn verzekeraar heeft toch aan de apotheker gevraagd om voortaan een andere te verkopen. Sinds ik deze nieuwe medicijn slik heb ik bij bloed controle slechte leverfunctie (bijwerking van de medicijn). Nu kost de verzekeraar meer geld want ik moet naar het ziekenhuis voor de controle van mijn leverfuncties. Belachelijk dat de verzekeraars mogen beslissen wat voor ons beter is om hun geld te besparen. Waarom zouden wij naar de doctor gaan als uiteindelijk de verzekeraar doet wat hun beter komt. Zoden van de tijd van de artsen die alle formulieren moeten invullen voor niets