Bank mag servicepunt sluiten

Geld opnemen
Getty Images

Een bank mag een servicepunt sluiten, ook als gehandicapte klanten daardoor geen contant geld meer kunnen opnemen in de buurt van het huis. De bank is niet verplicht een oplossing te vinden voor deze gedupeerde klanten.

Dat blijkt uit een bindende uitspraak van het Kifid. Van een gehandicapt echtpaar voert de man alle bankzaken uit, omdat hij met pinpas en pincode overweg kan. Als hij contant geld nodig heeft, krijgt hij bij een servicepunt of bankkantoor hulp van een medewerker. Zijn vrouw kan niet met een pincode overweg. In het verleden heeft de bank haar vrijgesteld van pincodes en met hulp van een bankmedewerker kon zij geld opnemen zonder pincode. Onlangs is het servicepunt bij hen in de buurt gesloten. Het dichtstbij gelegen bankkantoor is nu 1,4 kilometer van hun huis. Voor de vrouw is dat te ver. Als de man wegvalt, kan de vrouw geen geld meer opnemen. Het echtpaar wil daarom dat de bank een servicepunt dicht bij hun huis opent of dat de bank een andere oplossing biedt.

Huisarts

De Geschillencommissie honoreert deze wens niet. De Geschillencommissie kan van de bank niet eisen dat het servicepunt wordt heropend. De man en de vrouw kunnen iemand machtigen, eventueel met beperkingen voor de hoogte van het bedrag dat met een gemachtigdenpas kan worden opgenomen. Mochten ze dat niet willen, dan kan het echtpaar ondersteuning zoeken bij de gemeente of contact opnemen met de praktijdondersteuning van de huisarts om een passende oplossing te zoeken.

Auteur