Energierekening vaak onbegrijpelijk

Getty Images

Energiebedrijven moeten voor 1 juli hun rekeningen duidelijker maken, zodat consumenten die rekening kunnen controleren en begrijpen. Nu vindt slechts veertig procent van de consumenten dat hij zijn energierekening kan vergelijken met informatie uit het aanbod en het contract.

Dit heeft de Autoriteit Consument en Markt (ACM) bekend gemaakt. Na 1 juli zal de ACM onderzoeken of de verbeterde rekeningen voldoen. Zo niet, dan kunnen energiebedrijven een boete krijgen. In een steekproef concludeerde de ACM dat onvermijdbare kosten, zoals extra administratiekosten en regiotoeslag, soms niet in de prijs zitten, terwijl dat wel moet. Ook worden bedragen soms zonder BTW vermeld, terwijl inclusief BTW verplicht is. Een andere fout is dat op de rekening soms met andere eenheden wordt gerekend dan in het contract, bijvoorbeeld in het contract per maand en op de rekening per dag. De ACM heeft de energiebedrijven op de fouten gewezen.

Overstappen

Duidelijke tarieven en voorwaarden vormen een speerpunt voor de ACM. Voor consumenten is de energieprijs de belangrijkste reden om over te stappen. Daarvoor is duidelijke informatie nodig. Ruim de helft van de consumenten vindt informatie over energieprijzen op websites van energiebedrijven en vergelijkingssites nog steeds lastig te begrijpen en te vergelijken.

www.acm.nl/nl/publicaties/publicatie/17244/Consument-heeft-recht-op-controleerbare-en-begrijpelijke-energierekening/

Auteur