Geen vergoeding als passagier vertraging beperkt

Vliegtuig
Getty Images

Als een luchtvaartpassagier zelf maatregelen neemt om een vertraging te beperken, is er geen recht op de financiële vergoeding bij vertraging. De reiziger heeft namelijk weinig tot geen tijdverlies meer.

Dat blijkt uit een uitspraak van het Europese Hof van Justitie in een zaak van twee vluchten van Düsseldorf naar Palma de Mallorca. De vluchten zouden met meer dan drie uur vertraging aankomen. Twee passagiers maakten zich zorgen dat zij daardoor een zakelijke afspraak zouden missen en zij troffen daarom zelf maatregelen: een passagier bleef thuis, de ander boekte ter plekke een nieuwe vlucht en kwam daardoor met minder vertraging aan.

Beide passagiers eisten een financiële vergoeding vanwege de vertraging, maar de luchtvaartmaatschappij weigerde deze te betalen. Via de Duitse rechter kwam de zaak bij het Europese Hof.  

Ernstig ongemak

Over de thuisblijvende passagier oordeelde het Hof dat hij geen tijdsverlies heeft geleden omdat hij is niet meegegaanis met de vertraagde vlucht. Hij heeft daarom geen recht op een financiële vergoeding. 
Ook de tweede passagier heeft geen recht op vergoeding. Doordat hij een andere vlucht nam, viel zijn tijdsverlies binnen de norm. 

Geen tijdsverlies betekent ook geen recht op vergoeding. Het Hof stelt in het vonnis vast dat de rechten voor luchtvaartpassagiers bedoeld zijn om ernstige problemen en ongemakken te verhelpen. Als iemand zijn vertraging beperkt door een ander ticket te kopen, is er geen ernstig ongemak meer.

Auteur